Ulvefellen

Genre Spenning

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland Oslo

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2017

Ikke liker jeg spionfortellinger, ikke er jeg interessert i andre verdenskrig og ikke liker jeg oppleseren på denne lydboka. Men jeg tenkte den fikk få en sjanse. Og jeg var med fra første minutt! Litt vanskelig å holde styr på tidsplanene i lydbokversjon, men det fikk stå sin prøve. Og så slutta boka akkurat der den skulle! Det liker jeg.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg kan ikke huske om jeg har lest denne i det hele tatt

Aslak Nore er ein dyktig forfattar som med innsikt, balanse og forteljarglede skriv om menneske som står framfor store utfordringar. Ulvefellen er ein spionthriller med handling frå krigens dagar, ei fascinerande historie og "befolka med" med ekte og interessante karakterar. Boka er velkomponert, lærerik, detaljrik og svært spennande. Det handlar om moral og umoral, svik og lojalitet, om korleis krig og konflikt grip inn i den enkelte sitt liv og om kva enkeltmenneske kan vera i stand til å gjera når situasjonen tilseier det.

Meir på bloggen min

Henry sa ikke til noen hva han tenkte, det kunne få ham skutt for defaitisme. De var blitt narret dypere inn på russisk territorium og omringet, ikke av panserarmeer og reservedivisjoner fra Sibir, men av vinteren. Ifølge en hemmelig rapport hadde regimentet fått desimert sine motoriserte kapasiteter med sekstifem prosent siden minusgradene satte inn i oktober. Alle kjente historien om Napoleons felttog i 1812, men hengav seg fremdeles til ønsketenkning. For militære tyngdelover var ikke opphevet, det forstod Henry, selv om Føreren og tyskere flest trodde det. Dette kom ikke til å gå. Det kom til å ende her, om han ikke foretok seg noe. Den spedbygde skikkelsen til Johansen, en av tre nordmenn i laget hans, kom til syne på åskammen. «Kom, Henry!»

• "En by i brann" av Don Winslow
  • "Kobra" av Deon Meyer
  • "Rød desember" av Frits De Bourg