Ulvefellen

spenningsroman

Aschehoug 2017 Innbundet

Den unge frontkjemperen Henry Storm vender nedbrutt og desillusjonert tilbake fra Østfronten sommeren 1942. Med seg har han Jernkorset og vissheten om at han har kjempet på feil side. Da en høyerestående tysk offiser foreslår at Henry gjenopptar sine tekniske studier i Tyskland, øyner han muligheten for å tjene motstandsbevegelsens sak.

I Berlin er den fremadstormende SS-offiseren Werner Sorge på jakt etter «Griffen» - en tysk spion som lekker informasjon om det topphemmelige rakettprogrammet V2 til de allierte. Da Sorge skjønner at nordmannen Storm kan lede ham til Griffen, legger han ut en ulvefelle: en vakker, polsk kvinne som opererer som dobbeltagent.

Hvis Henry lykkes med sine planer, kan han forandre krigens gang, men Sorge rykker stadig nærmere.

ISBN13 9788203361678

EAN 9788203361678

Genre Spenning

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland Oslo

Aslak Nore er ein dyktig forfattar som med innsikt, balanse og forteljarglede skriv om menneske som står framfor store utfordringar. Ulvefellen er ein spionthriller med handling frå krigens dagar, ei fascinerande historie og "befolka med" med ekte og interessante karakterar. Boka er velkomponert, lærerik, detaljrik og svært spennande. Det handlar om moral og umoral, svik og lojalitet, om korleis krig og konflikt grip inn i den enkelte sitt liv og om kva enkeltmenneske kan vera i stand til å gjera når situasjonen tilseier det.

Meir på bloggen min

Henry sa ikke til noen hva han tenkte, det kunne få ham skutt for defaitisme. De var blitt narret dypere inn på russisk territorium og omringet, ikke av panserarmeer og reservedivisjoner fra Sibir, men av vinteren. Ifølge en hemmelig rapport hadde regimentet fått desimert sine motoriserte kapasiteter med sekstifem prosent siden minusgradene satte inn i oktober. Alle kjente historien om Napoleons felttog i 1812, men hengav seg fremdeles til ønsketenkning. For militære tyngdelover var ikke opphevet, det forstod Henry, selv om Føreren og tyskere flest trodde det. Dette kom ikke til å gå. Det kom til å ende her, om han ikke foretok seg noe. Den spedbygde skikkelsen til Johansen, en av tre nordmenn i laget hans, kom til syne på åskammen. «Kom, Henry!»

• "Akrash - krim" av Jesper Stein
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Cape Town" av Deon Meyer
  • "Ultimatum" av Anders De la Motte