Ultimatum

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Aschehoug 2017 Innbundet

Anders de la Motte regnes som en av Sveriges aller beste krimforfattere og bøkene hans leses og elskes av tilhengere over hele verden. ULTIMATUM er en skarpladd thriller om et Stockholm og et Sverige der ingenting er som det ser ut, der makten kan nås med alle midler. Boka vant den prestisjetunge prisen «ÅRETS BESTE SVENSKE KRIM» i 2015.

Når et i lik dukker opp i vannet utenfor regjeringspartiets kurssted, havner saken på førstebetjent Julia Gabrielssons bord. Hvem er den døde og hvorfor har noen anstrengt seg til det ytterste for at kroppen ikke skal kunne identifiseres? Snart innser Julia at det finnes noen som er villige til å gå langt for å hindre at sannheten kommer fram.

Politimannen David Sarac jages av demoner. Etter et voldsomt oppgjør som nesten kostet ham livet blir han nå tatt hånd om på en klinikk langt fra hovedstaden. Han gjemmer sovetablettene han får av pleierne. Nå har han samlet tjueto stykker, det er snart på tide å ta dem så de anklagende stemmene i hodet skal tie stille for alltid. Men et mystisk tilbud får ham til å utsette døden: Hva sier du om et bytte? Quid pro quo? Din hemmelighet i bytte mot min.

Anders de la Motte lykkes elegant med å flytte perspektivene i sin innviklede intrige mellom flere ulike personer, både politi og forbrytere. Selv begynner jeg noe overraskende å heie på en våken ung dame som går sine helt egne (og temmelig ulovlige) veier. Dagens Nyheter

ISBN13 9788203372209

EAN 9788203372209

Omtalt sted Stockholm

igjen en ny forfatter for meg- heldigvis- for han skal jeg lese mer av- Dette gav mersmak-fasinerende og spennende

• "MemoRandom" av Anders De la Motte
  • "Exit" av Olen Steinhauer