Ukjent soldat

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1981

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Finland

Den episke fortellingen om den finske fortsettelseskrigen fra sommer 1941 til høsten 1944. Vi følger et kompani gjennom de finske skogene der de gjenerobrer landområder tapt under vinterkrigen, men også videre inn på sovjetisk territorium i forsøket på å oppnå et Stor-Finland.
Tapene er enorme, og leseren får et innblikk i den brutale hverdagen i skyttergravene. De unge soldatene er stort sett unge menn fra bondeslekt som møter sitt endelikt der de nærmest blir oppslukt av skogslandskapet og faller i kamp mot en mye mektigere fiende. Til tross for den grenseløse tragedien og håpløsheten greier soldatene på ufattelig vis å opprettholde livsmotet. Møtet mellom mennenes enkle, men likevel essensielle livsanskuelse og krigens nådeløse logikk får denne leseren til å bli berørt av romanen. Våre nordiske naboer har en langt mer blodig og brutal historie enn vår egen. Linnas Ukjent soldat er et testament på dette.

Linna gjør krigen svært menneskelig. Det er få helter - de fleste gjør det de kan for å holde seg og medsoldatene i live i en ekstrem situasjon. Motivasjon og moral varierer fra person til person og endres underveis. Boken er relevant også i dag langt utover Finnlands grenser.

Et fantastisk persongalleri - fra en urettferdig krig - skrevet med et klasseperspektiv. Anbefales!

For en fantastisk og grusom bok, hvor maskingevær kompaniet vi følger nærmest blir sendt rett fra rekruttskolen og ut i krigen.
Det er brutale skildringer, men også mye humor og skildringer av medmenneskelighet, krigsbøker er egentlig det beste antikrigsmateriell som finnes.
Boka gjorde meg også svært lysten på å lære mer om Finsk historie, boka kan trygt anbefales.

Det var artig å lese denne boken om igjen. Ikke ha ha artig, men det er en klassiker fordi den er så bra skrevet og temaet er uendelig. Den lune humoren og beskrivelsene av de forskjellige soldatene er glimrende. En bok å anbefale.

Skriveren og ordonnansen hadde pakket arkivet i en trekasse og drev nå på med å pakke ryggsekkene. De proppet dem sprekkferdige, for de visste begge at disse børene skulle ikke de bære."

Hietanen følte seg brydd over denne bekymringen for hans udødelige sjel. Han selv hadde ikke gjort seg overdrevne bekymringer for den. På en slags dunkel måte hadde han tenkt som så at når staten nå en gang har slept en hit ut, så sørger den vel også for at det blir sett litt gjennom fingrene med en fallen soldat, og ikke regner så nøye når det gjelder syndene hans. Staten holder seg jo med prester som tar seg av sakene når det gjelder Vårherre.

Når hver time kan være den siste, lærer en å være takknemlig for minuttene.

Dødens utfordring hadde han fått så mange ganger at han visste med seg selv at denne siden av saken skulle han nok klare.

Det trengtes ingen disiplin, intet fedreland, ingen ære og ingen plikt. Noe som var sterkere enn alt dette pisket dem fremover. Døden.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Det har slått meg at det er veldig synd at finsk litteratur er så ukjent i Norge, derfor har jeg laget denne listen, hvor jeg har tatt med finske klassikere og bestselgere som enten er oversatt til norsk, svensk eller engelsk. Mange av bøkene har jeg dessverre bare fått lest deler av, eller jeg har såvidt begynt på dem. Skal komme med mer utfyllende kommentarer så snart jeg har lest ferdig de bøkene jeg har begynt på:) Og kom gjerne med forslag hvis det er bøker dere mener burde være på denne listen^^

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

Fredrik Wandrup er litteraturredaktør i Dagbladet. Han har lest mange bøker. I 2008 ga han ut en bok med 333 boktips. Boka er delt inn i 33 deler med kreative tema. Han har en lang twitter-melding på hver bok, men det han gjør veldig bra er å skrive om romanene på en personlig måte og uten å avsløre viktige deler av handlingen. Anbefaler.

Bøker eg har lest, eller har leseklare i bokhylla, der det er ein yrkestittel i tittelen.

• "Alexandria-kvartetten 1" av Lawrence Durrell
  • "Bikuben" av Camilo José Cela