Uglybugly

Oktober 2013 E-bok

Earl og Betty er siamesiske tvillinger. De har forsøkt å livnære seg som sirkusartister og freaks, men blir alltid utstøtt av de andre, de er for merkverdige, også for de andre freaksene. Dessuten er ikke Earl ydmyk nok, han vil opp i verden, og sliter med den religiøse søsteren sin. Mellom seg har de en tredje hånd, som ingen av dem klarer å kontrollere.

Earl og Betty er siamesiske tvillinger. De har forsøkt å livnære seg som sirkusartister og freaks, men blir alltid utstøtt av de andre ? de er for merkverdige, også for de andre freaksene. Dessuten er ikke Earl ydmyk nok, han vil opp i verden,og sliter med den religiøse søsteren sin. Mellom seg har de en tredje hånd, som ingen av dem klarer å kontrollere. Uglybugly er en burlesk fabel og en roman om kroppslig og sosial fornedrelse. På en merkelig og motsatt måte er dette også en roman om menneskelig verdighet.

I 2009 ble Uglybugly satt opp som teater på Det kongelige danske teater i København.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Jeg ville gjerne like denne, men jeg klarte ikke helt. Kanskje fortellerstemmen (med sin sterke personlighet, slurvete og stygge språk) rett og slett ble for slitsom å forholde seg til i 400 sider. Det kan hende jeg hadde likt dette bedre hvis jeg leste ett kapittel om dagen.

Uansett, det var mye interessant her, av både morsom, absurd og grotesk art.

• "Mikrokaos - roman" av Lars Ramslie
  • "Destroyer - roman" av Lars Ramslie
  • "Biopsi" av Lars Ramslie
  • "Den sjenerte pornografen - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "Triggerhappy - roman" av Trond Davidsen
  • "Renselse - romanen om Jakob Malde den ved Gud evig forbundne for verden alltid tapte, sett, elsket, aktet" av Tore Renberg
  • "Matriarkat - roman" av Tore Renberg
  • "En uskyldig tid - den eneste sanne beretningen om Jan Jakobsen, Rein Skåde, den store Herder og den skjønne Marketa Holdt" av Jonny Halberg
  • "Amatøren ; Billettene" av Lars Saabye Christensen
  • "Den nye Dylan - roman" av Torgrim Eggen