Uglens dag

av (forfatter) og Jon Rognlien (oversetter).

Spartacus 2012 Heftet

En mann blir skutt i det bussen skal kjøre til nabobyen. Ingen av passasjerene vil innrømme at de har sett noe. Den norditalienske politimannen Bellodi blir satt på saka, og snart skaper han uro både hos mafiaen og i egne rekker. Etter hvert leder sporene vekk fra Sicilia og helt til de politiske salongene i Roma.

Uglens dag regnes som verdens første mafiaroman, og er en internasjonal klassiker. Sciascia utga kriminalromanen i 1961, på et tidspunkt da mafiaens eksistens ble offentlig fornektet. Boka førte til bred debatt og til ny åpenhet om både CosaNostra og korrupsjonen som gjennomsyret det italienske samfunnet. I en liten by, tidlig en søndag morgen, er en buss i ferd med å forlate piazzaen for å dra til nabobyen. Man hører et skudd, og en skikkelse som løper mot bussen,blirtruffet i ryggen og dør.Verken passasjerene, bussjåføren eller andre på torget har sett morderen. Ingen vet noe, som vanlig. Carabinieri-kaptein Bellodi, som er fra Palma i Nord-Italia, blir satt på saken og skaper uro blant mafiaen og i egne rekker. Belodi kommer utenfra, og det er både en fordel og en ulempe. Han finner en tråd å nøste i, og etter hvert trer mafiaens vev fram. Sporene ender ikke på Sicilia, men går lant inn i de politiske korridorene i Roma.

Forlag Spartacus

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Italia

At loven skulle være uforanderlig i sin skrift og lik for alle, var noe angiveren aldri hadde trodd på.

Døden er ingenting sammenlignet med skam.

• "Wittgensteins nevø ; Trær som faller ; Gamle mestere ; Havaristen" av Thomas Bernhard
  • "Første kjærlighet, siste olje" av Ian McEwan
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Angiveren - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Over land og hav - eit år med trekkfuglar" av Brit Bildøen
  • "Stien med edderkoppredene - roman" av Italo Calvino
  • "De modige - italienernes opprør mot mafiaen" av Per Kristian Aale
  • "Leo Afrikaneren" av Amin Maalouf
  • "Klassen" av Hermann Ungar
  • "Eventyrlig evolusjon - hvorfor fisker klatrer i fosser og flaggermus gir blod" av Hanna Nyborg Støstad
  • "Alt du elsker, skal brenne - på innsiden av den hvite nasjonalismens gjenfødelse i USA" av Vegard Tenold Aase