Uavsluttet fortid

av (forfatter) og Egil Rasmussen (oversetter).

Gyldendal 1999 Innbundet

Den pensjonerte politioffiseren Blaute forhører den middelaldrende, svakt begavete Noël Catrijsse. Nølende forteller Noël sin sørgelige og skremmende historie. Noël har fått tak i en pakke som skal til en kollega og som viser seg å inneholde barneporno. Noël starter sin egen undersøkelse, og gjennom denne vikles han inn i næremest surrealistiske situasjoner der det bare fins en løsning: drap.

Den pensjonerte politioffiseren Blaute forhører den middelaldrende, svakt begavete Noël Catrijsse. Nølende forteller Noël sin sørgelige og skremmende historie. Like siden han falt av en sykkel og slo hodet, har han vært den alle lo av, den som levde med økenavn. I begynnelsen føler man sympati for den hundsede mannen, mobbeofferet i bokhandelen der han jobber. Noël har fått tak i en pakke som skal til en kollega og som viser seg å inneholde barneporno. Hva gjør man da i Belgia, hvis man ikke kan gå til politi og myndigheter? Noël starter sin egen undersøkelse. Gjennom denne vikles han inn i nærmest surrealistiske situasjoner der det bare fins én løsning: drap. Enda en skremmende aktuell Claus-roman. Belgia ses fra de nederste lag, skildres i «deres språk», et virtuost ikke-litterært språk .; som nettopp derfor blir litteratur. Hugo Claus er den mest berømte belgiske (flamske) forfatteren i vår tid. I Norge er han mest kjent for romaner som Belgias sorg og Sverdfisken.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257733