Uavhengighetsdagen

Tiden 1996 Innbundet

Boka er en uavhengig oppfølger av Sportsjournalisten. Leseren møter igjen Frank Bascombe som er eiendomsmegler, førti og skilt. Tilsynelatende lever Frank et sorgløst og greit liv. Dagene går, og det meste er normalt. Forfatteren skildrer dette dagligdagse livet på en nærgående måte.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1996

Serie Frank Bascombe (2)

Omtalt sted Nordøstlige Stater

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 1996

Jeg ble vilt begeistret for den første romanen om Frank Bascombe, Sportsjournalisten. Det er en fortettet skildring av en mann i mild midtlivskrise.

Uavhengighetsdagen følger Frank videre, i det gudsjammerlig kjedelige året 1988. Den minner om forgjengeren i den forstand at boken følger Frank i noen få dager.

Jeg har ingenting imot bøker om vanlige folk som har lite spektakulære liv. De fleste liv har lite ytre dramatikk. Men 464 sider på innsiden av hodet til Frank Bascombe ble etter hvert en prøvelse. Det skjer ikke noe særlig i denne boka. Vi følger Frank på jobb som eiendomsmegler for gneldrete par, som er noe av det kjedeligste jeg har lest på lenge. Frank drar på tur med tenåringssønn. Frank snakker med damer. Frank vurderer alle situasjoner opp og ned. Alt er på det jevne. Som i første bok, er Frank tilsynelatende likegyldig over brå død hos hans nærmeste.

Det finnes to bøker til om Frank Bascombe. Det blir en stund til jeg går løs på dem. Uavhengighetsdagen er ikke uten lyspunkter og formuleringer som setter tankene i sving, men det er langt mellom dem. Boken kunne vært kuttet ned til 1/3 og blitt mye bedre.

Pulitzerprisen for skjønnlitteratur er en amerikansk prestisjetung litteraturpris og er en av Pulitzerprisenes kategorier som er blitt delt ut siden 1918 for framstående romaner ...

• "Sportsjournalisten - roman" av Richard Ford
  • "Korte intervjuer med motbydelige menn" av David Foster Wallace
  • "Kubanske drømmer" av Cristina Garcia
  • "Rock Springs" av Richard Ford
  • "Alt som er" av James Salter
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow
  • "Gjør ingen skade - fortellinger om liv, død og hjernekirurgi" av Henry Marsh