U-2-affæren

et drama fra den kalde krigen

Aschehoug 2010 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren forteller historien om U-2 affæren som startet med nedskytingen av et amerikansk spionfly av typen U-2 over Sovjet i 1960. Hendelsen førte til økt spenningsnivå mellom supermaktene. Saken ble også problematisk for den norske regjeringen siden flyet hadde vært på vei til Bodø. Har litteraturliste og register.

Utgivelsesår 2010

• "9. april - time for time" av Alf R. Jacobsen
  • "Rockestreker - 250 ville episoder fra rockens historie" av Bård Ose
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Den korteste historien om Russland - fra vikingene til våre dager" av Peter Normann Waage
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Til siste slutt - skjebnedrama i krigens avsluttende fase" av Alf R. Jacobsen
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin