Tyven, tyven skal du hete

Gyldendal 1995 Innbundet

En beretning der kjærlighet og hat og sterke lidenskaper rulles opp gjennom en spennende rettssak.

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788205228788

EAN 9788205228788

Serie Månedens bok

Genre Klassisk litteratur

Så usikkert er livet, så rappe er de kjevene som venter på å kunne klappe til, at de fleste mennesker ubevisst søker konformiteten og anonymiteten for ikke å stikke seg frem . Kongonegeren går mest mulig stille gjennom skogen , og den moderne industriarbeider synger ikke opera-arier ved det løpende båndet.
Den mann som stikker seg frem i samfunnet, ved et ord, ved en grønn hatt, ved en rettssak, gjør det på egen risiko.
Ved sin bevegelse , ved sitt rop , har han røpet hvor han befinner seg. Dyret i tykningen har oppdaget ham.
I folkets språk heter det betegnende, at han står godt til for hogg.

Ja, han var nordmann, og som alle sine landsmenn bar han på den flakkende, hemmelighetsfulle skyggen fra de to lengselspilarer som befolkningens sinn hviler på: Døren og Skipet.