Two lives

Abacus 2006 Heftet

Boka er basert på livshistoriene til forfatterens indiske grandonkel og den tyske konen hans. Vikram Seth bodde i mange år hos sin grandonkel og -tante, og gjennom lange samtaler skrev han ned den utrolige historien om livene deres. Grandonkelen Shanti dro fra India til Tyskland for å studere til tannlege i 1930-årene. Der fikk han husly hos en jødisk familie. Datteren Henny, var i starten ikke særlig begeistret for denne mørkhudete mannen. Likevel blir de venner og klarer å komme seg til England før krigsutbruddet. Shanti verver seg som engelsk soldat og mister en arm. Henny mister hele familien i konsentrasjonsleirene. Etter krigen finner de sammen igjen, og Shanti blir en høyt elsket tannlege, til tross for at han bare har en arm. Boka handler om et helt århundre slik det speiler seg i livene til Shanti, Henny og Vikram og hele den store familien deres.

Forlag Abacus

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted London Berlin India

Omtalt person Vikram Seth

Så ble jeg ferdig med "To liv". Jeg liker godt Vikram Seth sin måte å skrive på. Han er grundig, men ikke tung. Dypsindig, men ikke dyster. Han gir humoristiske men varme beskrivelser av menneskene, og han er brutalt ærlig når han berører detaljene i historien.

Jeg ble glad i både Shanti onkel og tante Henny, og jeg likte godt at historien deres kom stykkevis og delt.

Fikk definitivt lyst til å lese "En egen musikk" igjen.

As I walk back to the tube, I consider the world in the context of an evil century and a still more dangerous one to come. May we not be as foolish as we are almost bound to be. If we cannot eschew hatred, at least let us eschew group hatred. May we see that we could have been born each other. May we in short, believe in human logic and perhaps in due course, in love.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøker med handling fra India eller om indere

• "A Suitable Boy - A Novel (Perennial Classics)" av Vikram Seth
  • "Jeg skulle ønske jeg var egyptisk" av Alaa Al Aswany