Tusenårsriket

en Aron Ask-roman

Gyldendal 2002 Innbundet

Aron Ask finner sin kone Turid drept i Akerselva og blir selv siktet for drapet av et pågående politi. Han blir sluppet ut mot meldeplikt og har nå kort tid på seg for å finne den skyldige. Samtidig som han desperat forsøker å overbevise politiet om sin uskyld, får han flere og flere indikasjoner på at nøkkelen til mordgåten er å finne i Turids fortid. Og gradvis avsløres det for ham at hun var en mye mer komplisert person enn hva han ble klar over i løpet av deres korte, lykkelige samliv. Dette er den sjette romanen om Aron Ask.

I den sjette kriminalromanen om privatetterforskeren Aron Ask stiller Pål Gerhard Olsen sin helt i en fortvilende situasjon: Han finner sin kone Turid brutalt drept i Akerselva, og blir selv politiets hovedmistenkte. Med svært knapp tid til rådighet må Ask finne Turids morder for å renvaske seg selv. Sluppet ut mot meldeplikt og med en kort frist på seg til selv å finne den skyldige, må Aron Ask i denne romanen søke tilbake til Turids fortid for å kunne avdekke hva som kan ha ledet frem til mordet. Og gradvis avsløres det for ham at hun var en mye mer komplisert person enn han ble klar over under deres korte, lykkelige samliv. Tusenårsriket er en kriminalroman som dykker dypt i den menneskelige psykes irrganger, og som viser hvor fremmede vi kan være for sider i våre nærmestes liv. Med stigende psykologisk og handlingsmessig spenning forener Pål Gerhard Olsen i denne romanen den hardkokte detektivfortellingen med den psykologiske thrillerens nerve, og spissformulerer et spørsmål vi alle kan kjenne oss igjen i: Hvor mye kan vi egentlig vite om de menneskene som står oss nærmest?

Utgivelsesår 2002

• "Gjensynet - en kriminalroman" av Knut Faldbakken
  • "Jordens arvinger" av Ildefonso Falcones
  • "Fallesjuke" av Randi Fuglehaug
  • "Det siste livet" av Peter Mohlin
  • "Halvmorderen - en beretning om Adalbert Hanzon i nåtid og fortid, forfattet av ham selv" av Håkan Nesser
  • "Eugen Kallmanns øyne - roman" av Håkan Nesser
  • "Døden i Capelulo" av Fredrik Skagen