Turisten

av (forfatter) og Stig Aspaas (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Milo Weaver lever et rolig liv sammen med samboeren og datteren deres. Han er imidlertid også en tidligere agent i en av CIAs mest hemmelige avdelinger; Turistavdelingen. Da en leiemorder han jaktet på da han jobbet som agent blir tatt, avdekker nye opplysninger stadig nye intriger. Milo bestemmer seg for at han må gå tilbake under jorden for å renvaske sitt gode navn og rykte og finne ut hvem som holder i trådene og styrer alt. Dette er en historie om svik og manipulering, lojalitet og risiko, og det er den første romanen om Milo Weaver.

ISBN13 9788204155306

EAN 9788204155306

Genre Agenter og spioner

En solid spionthriller som rommer alle typer forviklinger, bedrag, svik og overraskende vendinger man forventer av sjangeren. Vi følger hovedpersonen Milo Weaver (som også veksler mellom navnene Charles Alexander, Paul Dolan og Mikhail Yevgenovich Vlastov) gjennom store deler av Europa og USA, og vi får et innblikk i kranglingen som foregår i USAs ulike etteretningstjenester. Det er i det hele tatt både velskrevet og grundig researchet dette her. Så hvorfor er jeg ikke 100 % frelst? - Det har nok noe å gjøre med at turisten/spionen Weaver er en litt kjedelig og satt heltefigur. Vi snakker om en superspion som heller vil dra til Disneyland med familien enn å løse intrikate internasjonale krimgåter. Hvor kult er det?

Olen Steinhauer har blitt sammenlignet med John le Carré. Årsaken er sannsynligvis mest at folk som anmelder slike spionthrillere ikke kommer på så mange andre spionforfattere enn Carré i farten. Men sammenligningen lar seg forsvare ettersom begge forfatterne foretrekker lange og infløkte handlingstråder framfor action og tempo.

Dette er første delen av en trilogi, og jeg kommer helt sikkert til å gyve løs på de to neste også, men jeg håper tempoet tar seg bittelitt opp utover.

Jeg må også ta forbehold om at jeg kanskje er litt bortskjemt på thrillerfronten ettersom jeg har hygget meg med "Ghostman" og "I am Pilgrim" de siste månedene.

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

Kan jeg slå fjoråret?

• "Exit" av Olen Steinhauer