Tur-retur helvete

Deveny 2019 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

«Tur-retur Helvete» handler om kampen for livet, og om norske leger som aktivt motarbeider en pasient.
Da Lene B. Kanden var i slutten av tenårene, fikk hun et meningeom i hodet: en svulst. Kroppen hennes ble langsomt brutt ned av fysiske symptomer. Alle de somatiske legene hun var i kontakt med, konkluderte alltid med at hennes helseplager hadde mentale årsaker. Psykiatere kunne ikke hjelpe henne, ettersom tilstanden hennes ikke hadde rot i psyken. Lene ble derved en kasteball i det norske helsesystemet, inntil hun en dag forsto at hun måtte ta ansvar for sitt eget liv og skaffe seg nødvendig behandling i utlandet.

Etter omfattende søk på internett fant Lene en nevrokirurg som hadde praktisert 19 år i Tyskland. Han holdt nå til på Kypros og var villig til å fjerne meningeomet hennes. Ifølge ham måtte hun straks legges på operasjonsbordet. Svulsten hadde vokst inn i sss, en sentral blodåre i hodet; tilstanden hennes var kritisk. Det oppsto komplikasjoner som førte til et kappløp med døden.

Dette er Lene B. Kandens beretning om hvordan hun kom inn i og slapp ut av dødens forgård.

Forlag Deveny

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Lene B. Kanden

Tur-retur Helvete, Lene Bjørg Kanden

Denne boken likte jeg utrolig godt. Det kan være ganske tøff/følsom lesning når man husker at det er en sann, selvopplevd historie om forfatteren selv.

Jeg har igjennom min oppvekst stadig fått høre utsagnet «man må være frisk for å kunne være syk i Norge». Denne historien viser at man i tillegg må ha en stor dose «guts» og vilje til å leve.

Lene´s kamp fra sykdommens helvete og tilbake til livet kan bringe frem tårer i øyekroken til de fleste. Man føler langt inn i sjela hvor tøft Lene har hatt det.

Kjære Lene, kjære forfatter.
Tusen takk for at du har delt din vanskelige reise.

Boken kan anbefales på det sterkeste.