Tunnel

Oktober 2008 Innbundet

En mann våkner opp på en benk og husker ingenting av livet sitt. Han oppsøker ei venninne han tilsynelatende har hatt et forhold til tidligere. Han oppsøker steder og situasjoner han kanskje har vært i før, men kjenner seg ikke igjen. Så møter han en jente som forsøker å hjelpe ham. Dette er en mørk fabel om tilknytning og å distansere seg fra alt.

En mann dukker en kveld opp hos en tidligere venninne, der han ber om å få bli boende noen dager. Det er uklart hva slags forhold de to har hatt. Han oppsøker steder og situasjoner han kanskje har vært i før, men kjenner seg ikke igjen - eller blir ikke gjenkjent av andre. Så møter han en ung jente som forsøker å hjelpe ham. Kronologien, rekkefølgen på hendelser synes å henge seg opp, som om fortellingen får feber, og snakker i villelse. Tunnel er en mørk fabel om tilknytning, om å distansere seg fra alt, også seg selv.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008

En gang skal alt dette også bli borte. En gang skal verden falle fra hverandre, og minnet om den skal viskes ut. Man skal opphøre, som en skygge skal man gli inn i det varme regnet.

En dag stirrer jeg på trærne, bladene er gule, rødlige, men neste dag er fortauet tomt for løv, og greinene fulle av nysprungne knopper. Månedene spinner rundt seg selv. Jeg ser på ansiktet mitt i speilet - de små rynkene rundt øynene. Ved neste blikk virker jeg yngre, glattere.

Hør høstens bokprater! / Lesetips / BØKER OG LITTERATUR / STAVANGER BIBLIOTEK / - Sølvberget Kilde: www.stavanger-kulturhus.no Sølvberget, Stavanger kulturhus

Jeg prater først om hva bøker og lesing betyr for meg og hvordan jeg kobler det opp mot arbeidet mitt. Deretter bokprat, gjennomgang av 16 romaner og novellesamlinger av norske forfattere som fortjener å bli lest mer.... En ettermiddag om høsten / Mirjam Kristensen Tingene hennes / Vidar Sundstøl Visning / Lars Saabye Christensen Eg er mamma, eg skal vere god / Kjersti Kolbotn Forsvinne / Inghill Johansen Zurich / Wenche-Britt Hagabakken Tunnel / Markus Midre Eg kjem med toget / Ingrid Z. Aanestad Lyden av noen som dør / Brynjulf Jung Tjønn Den rettferdige / Helene Uri Siss og Unn / Inger Bråtveit De langtidsboende / Cathrine Knudsen Den statiske mannen / Klaus Hagerup Kjærlighet for viderekomne / Marianne Fastvold Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur En rekke avbrutte forsøk / Selma Lenning Aarø

• "Aniara - en revy om mennesket i tid og rom" av Harry Martinson
  • "Selvbeherskelse - roman" av Stig Sæterbakken