Tryllespr√∏yten

de utrolige fordelene – og urovekkende farene – ved den nye slankemedisinen

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Cappelen Damm 2024 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tryllesprøyten gir et banebrytende perspektiv på de nye slankemedisinene som er på alles lepper, og snur opp ned på hvordan vi ser på vektreduksjon. I januar 2023 tok Johann Hari skrittet og begynte ukentlige injeksjoner med Ozempic, medikamentet som lover markant nedgang i vekt. Han var langt fra alene. Det spås at innen noen år vil en fjerdedel av befolkningen i USA bruke disse medisinene. Også i Norge er bruken av slankemedisiner i kraftig vekst. Dietter slår feil hos 80 prosent, men med disse nye vidundermedisinene kan man se for seg at folk går ned en fjerdedel av vekten på bare et halvt år. For tilhengerne representerer dette potensielt en frihet fra sykdomsrisiko knyttet til overvekt, som diabetes, kreft og tidlig død. Hari var imidlertid dypt splittet i synet på saken. Er disse medisinene virkelig så fantastiske som det hevdes? Er det en mirakelkur, eller bare et røykteppe? På leting etter svar bega han seg ut på en reise som strakte seg fra Island til Minneapolis til Tokyo, for å møte og intervjue noen av verdens mest anerkjente eksperter. Han fant ut at de imponerende fordelene kanskje må veies opp av tolv betydelige risikoer. I tillegg oppdaget han at medisinene utfordrer grunnleggende oppfatninger om skam, selvkontroll og selvutvikling. Hva avslører de egentlig om fedme som fenomen? Hvilke psykologiske utfordringer oppstår når spisevanene våre plutselig endres? Er medisinene et skritt på vei mot frihet, eller bare et nytt symptom på vårt problematiske forhold til mat? Fremtredende eksperter mener fremveksten av de nye slankemedisinene vil være like epokegjørende som smarttelefonens inntog. Tryllesprøyten er den uunnværlige guiden til en revolusjon som allerede er i gang.

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788202854225