Trollmannens hatt

av (forfatter), Tove Jansson (illustratør) og Gunnel Malmström (oversetter).

Aschehoug 1998 Innbundet

I en ramme av lys og munter sommeridyll møter vi Mummitrollet, Mummimamma, Mummipappa, Hemulen og Sniff foruten rakkerungene Tufsla og Vifsla. Og Trollmannen selv, ikke å forglemme! Snusmumrikken fryder seg over sommeren, og Snorkfrøken gjør sitt livs største strandfunn: en vakker gallionsfigur. Men en tryllehatt, styrbare skyer og ting som forvandler seg, gjør allikevel sommeren farlig og spennende.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788203242625

EAN 9788203242625

Serie God bok

Genre Klassisk litteratur

«Trollmannens hatt (1948) er svært annerledes enn de to forgjengerne. Det er ikke lenger noen stor katastrofe som truer Mummidalen utenfra, og det er ikke nødvendig å flykte eller å gjemme seg. Boka var også blitt skrevet i fredstid, kanskje det var nettopp derfor de store katastrofene ikke føltes nødvendig for kunstneren. Boka skildrer snarere spenninger mellom individer, og det grubles på rettsfilosofiske spørsmål: Hva er tillatt, og hva må fordømmes? Hvem har rett, hvem tar feil, og hvorfor? Og hvorfor er det sånn? Er moral- og rettsbegrepene som hersker i verden, rettferdige når det kommer til stykket, og hva er forholdet mellom rett og galt? Dette er ikke lette spørsmål i en barnebok. Men det var ting som for Tove selv var dypt erfart og personlige akkurat da.» Det er et sitat fra biografien om Tove Jansson som har inspirert meg til å kjøpe, lese og blogge om mummi-bøkene.Link til blogginnlegget

Så här skriver Туве Янссон :

Vi har beslutslat visla dig Innehållslet

"Snusmumrikken flyttet hatten ned på gulvet mellom kommoden og kjøkkendøren. Nå har dere fått enda et nytt møbel, sa han og flirte, for Snusmumrikken hadde ikke sans for gleden ved å eie noe. Han trivdes med den gamle frakken som han hadde hatt på seg siden han ble født (hvor og hvordan er det ingen som vet), og det eneste han eide og ikke ville gi bort, var munnspillet". 💚💚💚

Tove Jansson er mest kjent for sine bøker om Mummitrollet som er blitt tvserie, tegneserie og er blitt en del av populærkulturen . Det som er mindre kjent er at hun har skrevet mange gode bøker som passer for voksne.

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

Barnebøker stående i bokhylla. Kom gjerne med anbefalinger!
(Prøvde å legge bøkene alfabetisk, men ser ut som de hopper litt rundt av seg selv.)

(mål: 35 eller mer)

oppdateres:)