Trollkvinne

Bladkompaniet 1988 Heftet

Raija har bodd sammen med barna i en gamme på vidda heile vinteren. Hun lengter etter voksent selskap, og når det kommer noen fiskere forbi, er det særlig en som peker seg ut.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 1988

ISBN13 9788250920569

EAN 9788250920569

Serie Raija (8)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Nord-Norge

Akkurat denne boken i serien om Raija, er den jeg har likt minst så langt: For det første blir vi tatt med til hekseprosessene i Vardø, mange, mange år etter at de faktisk fant sted, hvilket gjør at det er historisk feil. Så irriterer det litt at to menn skrives inn i sagaen om Raija, to menn fra Finland, og begge blir selvfølgelig hodestups forelsket i Raija, og hun innleder et slags forhold til begge. Jeg undrer også på hvordan Raija overlevde i en gamme en hel vinter med barna alene, på Finnmarkskysten - de kunne vel ikke bare spise ryper? Det mangler noe her. Så er det samtidig en vond bok å lese - om torturen Raija opplever i fangehullet på Vardø

• "Farsarven" av Bente Pedersen
  • "Trekkfugl" av Bente Pedersen