Trollkrittet

Eide forlag 1985 Innbundet

Jon finner trollkrittet og tegner seg en kamerat som han kaller Sofus. Han lager en port inn til en eventyrverden, og i denne boka kan en lese om alt som skjer der inne. Der kan en møte både trollet Komle, kong Per den slemme, en snill bestemor og mange flere.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 1985

Trollkrittet så ut som kritt pleier å se ut, slike som vi har på skolen og som knekker når vi skriver hart med dem. Det var litt rart likevel, for spissen var ikke i den ene enden, men i den andre ende. Det la en ikke merke til slik med det samme.

Det var ikke noen andre mennesker på hele vegen så langt Jon kunne se, uten en gammel kone borte i svingen. Han så ikke annet enn ryggen på henne, og den var helt alminnelig. Det v ar ganske umulig å se på henne at hun var en heks, bakfra iallfall. Han hadde kanskje ikke tenkt på det, om han hadde sett ansiktet hennes engang, for hun var ikke en av de verste heksene. Ikke en av de veldig snille heller. Bare en slik middels heks som har rund nese uten vorter på, og briller, og ser ut som de fleste andre gamle koner. Hun het fru Monsen.

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

Skjønnlitteratur

• "Sunnaneng" av Astrid Lindgren
  • "I Morgentåkedalen" av Jan Deberitz
  • "Brune" av Håkon Øvreås
  • "Kroppen" av Trond-Viggo Torgersen
  • "Blomsterfesten" av Elsa Beskow
  • "Morfar er sjørøver" av Jan Lööf
  • "Det vesle huset på prærien" av Laura Ingalls Wilder