Trollfrost

Gyldendal 2005 Innbundet

Den sommeren Bendik er fjorten, starter et uår som blir verre enn noensinne. Under jorden bor dvergene og svartalvene, og det er de som sørger for at trollfrosten kommer over landet. Det er de som ønsker at verden over jorden skal bli kald og ulevelig. Bendik tror en ildsprutende drage vil bli til god hjelp i kampen, men svartalvenes konge viser seg å være en farligere motstander enn han hadde regnet med.

Vargtid, vintertid og dragetid for Bendik og Lilja. Den sommeren Bendik var fjorten, ble det uår verre enn noen hadde opplevd maken til. Det så ut som det var enden som kom med vargtid, vintertid og dragetid. Landet trengte desperat til en helt, men ingen helt var å finne, og ingen så ut til å forstå hva som måtte gjøres før det var for sent.
Dette er en fortelling om jarlesønnen Bendik, kongsdatteren Lilja, og dragen Skimre. Landet de lever i er i ferd med å bli begravd under evig is og snø, og de tre må under jorden for å hente opp igjen en solstein som kan gjøre landet varmt og levelig igjen. Men under jorden bor dvergene og svartalvene. De var de som sørget for at solsteinen forsvant. Det er de som ønsker at verden over jorden skal bli kald og frossen. De underjordiske vil ikke la noe menneske ødelegge planene sine, og de er kjent for å brygge trylledrikker som gjør at et menneske glemmer alt om hvem de er og hvor de kommer fra. Handlingen i «Trollfrost» er lagt til Norge i en mytisk fortid; i en slags blanding av eventyr- og vikingtid. Historien er spennende, fantastisk, humoristisk og trolsk, og vil garantert holde leserne fast fra første stund.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205337862