Trøst

Tiden 2004 Innbundet

Edvin Strand slutter å elske sin kone en torsdag ettermiddag i januar, og etter det har ingenting vært ved det samme. Fire dager senere møter Edvin en mann på toget som han følger etter, uten å forstå hvorfor. Han noterer hvor mannen bor og hvordan han ser ut, og deretter drar han hjem. Noen dager senere oppdager han at han ved en feil er satt opp som privatetterforsker i Gule Sider. Telefonen begynner å ringe, og han blir tilbudt de merkeligste oppdrag. Edvin føler at han begynner å miste grepet om sin egen tilværelse, og han er overbevist om at årsaken lar seg spore til den torsdagen han sluttet å elske sin kone.

Jens M. Johansson skriver om kjærlighet som plutselig tar slutt. "Ingen grunn til å være lei seg", mener Knut Olav Åmås i Dagbladet. En torsdag ettermiddag i januar slutter Edvin Strand å elske sin kone. En eller annen gang mellom 16.45 og 16.55. Kaja satte kjelen på komfyren. Så elsket han henne ikke mer. Og etter det har ingenting vært ved det samme. På vei hjem med toget fire dager senere møter Edvin en mann som han, uten helt å forstå hvorfor, følger etter. Han noterer hvor han bor og hvordan han ser ut. Så drar han hjem. Bare noen dager senere oppdager han at han ved en feil er satt opp som privatetterforsker i Gule Sider. Telefonen begynner å ringe, og ulike mennesker tilbyr han de merkeligste oppdrag. Hva er det som har skjedd? Hvorfor skjer alt dette på samme tid? Og hva har den torsdag ettermiddagen med alt å gjøre? Edvin føler han begynner å miste grepet på sin egen tilværelse. Hvordan kan han finne tilbake til seg selv igjen? Hvordan kan han finne tilbake til kjærligheten?.Jeg er ikke Edvin Strand. Han forsvant mellom 16.45 og 16.55 torsdag 18. januar, nøyaktig da han sluttet å elske sin kone. Siden har ingen sett ham, men av åpenbare årsaker har ingen heller lett. Ingen andre enn meg, og min søken har lenge vært både usystematisk og overfladisk. Nå har jeg kommet til bunns i saken. Omstendighetene rundt Edvin Strands forsvinning er oppklart. Jeg hadde ikke noe valg. Mitt liv hang på det..Jens M. Johansson pangdebuterte i 2002 med novellesamlingen Bisettelsen har funnet sted. 16. august i år mottok han Tiden-prisen 2004. Johansson arbeider som journalist i Dagens Næringsliv. Trøst er hans første roman.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004