Troens makt

Gyldendal 1974 Heftet

Utgivelsesår 1974

ISBN13 9788205061699

Språk Norsk

Norske romaner som kom ut for 100 år siden er vel ikke det som leses mest her på Bokelskere. I min reise i norsk litteratur fra 1890 til 1940 har jeg nå gjort et lite stopp i Johan Bojers roman Troens makt. En liten bok på bare 170 sider og med en ganske spennende driv - hva blir utfallet? Grunntemaet i boka er personlighetens forfall under bestrebelsene på å bevare masken, to menn satt opp mot hverandre og hjem ødelegges. En liten løgn blir satt ut og den må for all del forsvares. På fransk har boka fått tittelen ( oversatt) Løgnens makt, som sier mye om innholdet.

Mye har skjedd på de 111 år som har gått siden boka første gang kom ut. Mye er annerledes og leseinteresser er en annen. Men fremdeles har disse bøkene noe å si oss i dag, og forfatteren har mer å vise til. Jeg anbefaler alle å ta et lite dykk ned i fortiden, her er mye å gripe fatt i.
Les boka og andre bøker av J B. Har du ikke bøkene, bibliotekene finner dem.

Einar ble stående på trappa til tingsalen. Det kosta noen steg...Men kan du? Er du feig eller modig? Det gjelder bare å si sannheten og redde en uskyldig. Er det så ille? Kanskje det er eneste gangen i ditt liv det blir krevd en modig handling av deg! Vær en mann!

Du skulle likevel ha bestilt altergangen, tenkte han, da han så det ennå var langt til land. Det kan være godt nok med ideene og alt det der, men det er ikke sagt det strekker til når vi skal møte Vårherre.

Den gamle kona foldet hendene og stirret en stund himmelfallen på ham, til hun sank ned og stakk i å gråte. Men da gikk Norbyen. Han likte ikke tårer.

...satt der og var den skyldige eller ikke. Men hvis nå... er det da så at menneskets helligste følelser og idealer er fullstendig blinde, så de likeså godt låner seg ut til å forherlige en forbrytelse, en grov løgn...! Er det så? Det må ikke være så...