Tro godt om ditt hjerte

en mosaikk om menneskesynet

av (forfatter) og Hanne Gjetanger Thoresen (gjendikter).

Luther 2005 Innbundet

Boken har syv kapitler hvor hvert kapittel innledes med kjerneord som angir tema. Forfatteren ønsker å vise hvordan vi kan stresse ned og komme til ro, finne kjernen i det som egentlig betyr noe. Med bibelhenvisninger.

"Livets store gave til et menneske er at det er noen, og litt etter litt, blir til den personen som det er. Allerede fra begynnelsen er det noen, en det kan lære å kjenne og bli ett med. Allikevel lever mange med en følelse av å være ingen, preget av en seig løgn: Du skal ikke tro at du er noen. I Guds øyne har hver og en sin verdi, sin skjønnhet. Innenfor frykt og skader finnes en hellighet, et strøk av den kjærlighet som har frembrakt verden. Å se med Guds øyne er å se forbi det ytre - inn til en kjerne av guddommelighet." Tro godt om ditt hjerte er en varm røst midt i vår tids krav på effektivitet og markedsverdi, en motild mot all forakt for svakhet og avvik. Tekstene gløder av en tro på kjærligheten som menneskets dypeste identitet. Margareta Melin er kjent og elsket i Norge for sine bøker "Den indre kilden og "Å være den jeg er".

Forlag Luther

Utgivelsesår 2005

At ord som velgjørenhet og sosialhjelp har fått en dårlig klang, skyldes at hjelpen ofte gis uten respekt. Hvor mye man hjelper og gir er ikke det viktigste. Det avgjørende er i hvilken ånd man gjør det man gjør. Samme handling, samme sum penger, kan reise opp eller ydmyke.

Guds kjærlighetsfulle blikk omfatter alt i et menneske som den helhet det er, også det uferdige og ufullkomne. Dette er noe sentralt i evangeliet, som det synes så godt som umulig for oss å fatte og ta til oss – og som derfor sjelden kommer fram i den kristne forkynnelsen. Altså: Guds kjærlighet gjelder alt i oss uten å gjøre forskjell på sterkt og svakt, sunt og sykt, modent og umodent.