Trilogien om Gutten

av (forfatter) og Tone Myklebost (gjendikter).

Forlaget Press 2015 Heftet

Himmelrike og helvete, Englenes sorg og Menneskets hjerte: tre fantastiske romaner i samlet utgave.

Det er seks mann i en åpen båt, det er det store havet, det er torskens rikdommer, det er fjellene og skyene, det blåser opp. Det har vært slik i hundrevis av år, det har alltid vært like hardt, og like farlig. Bare Bardur kan tenke seg et annet liv. Det er derfor han bærer en bok i sekken. Ved siden av ham sitter Gutten. Han har knapt begynt å leve, og nå må han forstå døden. Er det slik det er å være mann, å være menneske? Og hvordan kan man fortelle om det?

Jón Kalman Stefánssons tre romaner om Gutten har begeistret lesere og kritikere både i Norge og internasjonalt de siste årene. Nå gis de for første gang ut i samlet utgave. Sammen er de tre bøkene fra Island et enestående epos om lykke og ulykke, om himmelen og bølgene, om sorgen og kjærligheten, om alle menneskenes drømmer i en liten fiskerlandsby ved havet en gang for litt over hundre år siden. Og om en gutt som er nødt til å bli voksen i en hard, men samtidig uforståelig vakker verden.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2015

Serie Press pocket

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Island

Jon Kalman Stefansson behersker en overveldende skrivekunst. Hver kinje oppleves som poesi, samtidig som dyptpløyende refleksjoner omkring det å leve følger oss gjennom alle de 700 sidene - som ikke oppleves å være for mange.

Dette er stor litteratur! Her er det bare å nyte språket. Et mektig verk om kjærlighet, død, om å leve og overleve. Her er det ikke handlingen som er viktig, men språket og stemningene det fremkaller.

Dette er noe av det vakreste jeg har lest, både språklig og tematisk. Det var en skikkelig bladvender, hele trilogien gikk unna på en snau uke i påska.

(...) vi er det vi sier, men også det vi tier om.

Måneskinnet kan gjøre oss forsvarsløse. Det får oss til å minnes, sårene åpner seg og vi blør.

Hun ser ikke ut til å ha noen anelse om sin virkning på mennene, og det er kanskje det verste, bortsett fra at nettopp det er det beste.

Det tok en hel uke før den dystre nyheten nådde frem til dem. Er det en grusomhet eller en lise at han levde sju dager lenger i bevisstheten til dem som betydde mest av alt for ham, død men likevel levende? Det var en nabo som kom og slukket verdens lys.

Selv kjempen Gvendur lurer seg til å lukke øynene et øyeblikk, musikk minner ham ofte om noe godt og vakkert, og han merker det best når han er alene med seg selv. Men han er litt engstelig for at Einar skal se det, han er nok ikke særlig begeistret for at mannfolk lukker øynene i våken tilstand, og Gvendur gjør helst ikke noe som Einar misliker, livet er vanskelig nok som det er.

Her skal jeg legge inn bøkene jeg kan krysse av på listen etterhvert

• "Fiskene har ingen føtter - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Boka om Baltimorefamilien" av Joël Dicker