Trilogien om Anna Figenschou

Bokklubben 2008 Innbundet

For mitt blikk: Handlingen forgår i Troms og Finnmark på slutten av 1800-tallet. Anna er sju år da faren omkommer på sjøen og mora må gå fra gården. Men Anna får komme til tante Pauline og onkel Aronsen i Langfjorden. Romanens forteller er Annas oldebarn, som har bevart minnet om sin oldemor gjennom et fotografi. For kjærlighets skyld: Anna Margrete Leonore Figenschou begynner som barnejente, men blir etter hvert husjomfru. Ved å gi avkall på personlig utfoldelse blir Anna desto dyktigere i sin gjerning. Men bak Annas tilknappede vesen finnes sår hun skjuler og lengsler hun holder tilbake. Også hun kan vel drømme om kjærlighet? Min lange reise ender her: Året er 1947. Anna Margrete Leonore Figenschou har blitt en gammel kvinne, og sammen med datter, barnebarn og oldebarn tilbringer hun sommeren i Vestfold. Utgangspunktet for historien er Anna og familiens tvangsevakuering fra Finnmark, og nå forteller hun oldebarnet om den strabasiøse reisen sørover, og om det seksti år lange samlivet med Erik.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nord-Norge Vestfold

I den første boken For mitt blikk møter vi Anna Margrethe Leonore Figenschou. Hun er sju år da hennes far dør. På grunn av morens økonomiske tilstand blir Anna sendt til sin barnløse tante og onkel. Der må hun hjelpe med husarbeidet og Anna tar sin første steg mot et selvstendig liv. Anna er kjent for sitt rolige vesen, men bak skjuler hun lengsler og en stor sårhet, om livet hun hadde sammen med sine søsken. Anna drømmer også om kjærlighet.

For kjærlighetens skyld, bok nummer to, Anna er nå blitt husjomfru på handelsstedet Jupvaag på Sørøya i Finnmark. Her blir hun veldig godt tatt vare på, hun blir regnet som et familiemedlem. Men Anna har fortsatt denne lengselen, og nå er kanskje lengselen om kjærlighet den sterkeste. Hun blir kjent med den omreisende læreren Erik, og får sterke følelser for ham, følelsene er gjensidige.
Min lange reise ender her Dette er avslutningen på trilogien, her forteller Anna om hvordan hun som nygift gikk i land i Vadsø i 1888. Hun beskriver også hennes seksti års samliv med Erik og om de sju barna de fikk. Sentralt er også den strabasiøse evakueringen fra Finnmark i 1944.

Jeg synes at det var en fantastisk bra bok, alt stemte, språket, skildringene av både mennesker og naturen. Også likte jeg så godt at vi blir kjent med Anna gjennom to synsvinkler, oldebarnet er hennes jeg forteller og noen ganger er det Anna som forteller selv.
Anna er også skildret på en slik måte at mange nok kan gjenkjenne seg selv eller andre i personen Anna, vi kjenner nok kanskje alle en sterk kvinne som har måttet kjempe for et anstendig liv.

Slekts- og lokalhistorie som angår meg siden det handler om mine forfedre. Greit nok skrevet, om ikke veldig spennende fortalt

Jeg hamstrer bøker, og har etterhvert opparbeidet litt av en samling hjemme. Dessverre har noen av bøkene blitt stående og samle støv i årevis, siden jeg ofte prioriterer de nyeste innkjøpene foran de gamle, eller har lyst til å lese noe annet som frister mer akkurat der og da. Her er noen av de bøkene som har lidd en slik skjebne...

Er det noen av dem jeg kanskje bør tenke på å få lest rimelig fort? Eller kan de fortsette sin karriere som støvsamlere noen år til? Gi meg et spark bak om du ser en bokperle her som jeg bør lese snarest! :)

Ufullstendig liste.