Triggerhappy

Oktober 1999 Heftet

Thea er i begynnelsen av 20-årene og studerer jus i Oslo. Hun forteller bruddstykker fra en noe likegyldig og desillusjonert tilværelse. Hun er flink til å dømme andre og prøver å skjule sin egen usikkerhet bak rusen. Debutromanen er uttrykk for en tidsånd fra et urbant og trendy, men kaldt miljø.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1999

Serie Oktober paperback

Omtalt tid 1960-1999

Omtalt sted Oslo

Denne boka er definisjonen på å ikke tåle tidens tann.

Et slags forsøk på å skrive en norsk versjon av Easton Ellis Glamorama. Spekkfull av referanser til Oslos utelivsjungel på tidelig nittitall, oppramsing av bekledning(nikk til en annen Easton Ellis bok, nemlig American Psycho), one-night stands og knipsing av E.

Gjentagelsene, og retningsløsheten i boka, noe som for så vidt stemmer overens med hovedpersonen Thea ditto evne og vilje til å gjøre noe annet enn å drikke, dope seg, og se på repriser av Melrose Place, kunne fungert de, om jeg i det minste hadde trodd på Thea som romanfigur. Det gjør jeg ikke før ti sider før boken slutter. Først da blir hun noe mer enn en todimensjonal forestilling av alt som var galt med nittitallet. Om du orker å vente så lenge, og lenge har sett etter en bok som kan gi deg tilbake minnene fra Head-On og Z-Tv sin storhetstid, da er dette boken for deg. Men dette er ikke boken for meg.

• "Erkki Murole - roman" av Trond Davidsen
  • "Det er her du har venna dine - noveller" av Kyrre Andreassen
  • "Slik skjer det ikke - noveller" av Line Berg
  • "Knull meg" av Virginie Despentes
  • "Suggesjoner" av Marie Darrieussecq
  • "En uskyldig tid - den eneste sanne beretningen om Jan Jakobsen, Rein Skåde, den store Herder og den skjønne Marketa Holdt" av Jonny Halberg
  • "Et bra band - roman" av Anders Bortne
  • "Den nye Dylan - roman" av Torgrim Eggen