Trekkfuglene

kriminalroman

Liv forlag 2016 E-bok

Når to eldre menn blir funnet brutalt drept i Hønefoss, blir politiførstebetjent Wilhelm Gran satt på saken. Gran, som ikke har opplevd den store motivasjonen i jobben etter at han ble sparket som hundefører, får hjelp fra uventet hold, og etter kort tid ledes sporene over enorme avstander, både i tid og geografi. Gamle hendelser dukker opp fra fortiden, men det mest skremmende av alt, er at det meste peker mot en brutal og hensynsløs drapsmann med unike egenskaper, helt ulikt alt annet de tidligere har stått overfor. At han er villig til å gå svært langt for ikke å bli tatt, gjør ikke presset mindre. Wilhelm Gran kjenner omsider jaktinstinktet bruse igjen, og henter fram sin gamle, avskiltede tjenestehund, den enorme schæferen Satan. Jakten er i gang.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2016

Serie Wilhelm Gran (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Hønefoss

Erling Greftegreff "Trekkfuglene"

To mord på en natt i Hønefoss er uvanlig. Den ene tilstår med det samme, uten å våge å si hva som er grunnen til det, mens den andre er en iskald leiemorder. Når politiførstebetjent Wilhelm Gran og den nye usikre Mia begynner å nøste i dette, så viser det seg at saken har forgreninger til Sør-Afrika med ulovlig handel av jakt-trofe på ukjente dyr, samt diamanter som blir smuglet ut.
Dette er den første boka til Erling Greftegreff om politiførstebetjent William Gran og hunden Satan. William er verken alkoholisert eller har store personlige problemer i livet, det bidrar til å gjøre hovedpersonen troverdig
Forfatteren er til daglig ansatt på Hønefoss politistasjon, samme sted som handlingen foregår. At han jobber som politimann kommer tydelig og troverdig frem i boka. Boka har et godt språk. Når noen spør meg om boktips, er Erling Greftegreffs sine bøker de første jeg drar frem og anbefaler. «Trekkfuglene» er en god bok, der sidene fyker avgårde, så dette er en virkelig godt skjult leseskatt. Jeg sier bare: Løp og kjøp. Du vil ikke angre!
Et tips: Sett av tid når leser, for du kommer garantert ikke til å klare å legge boka fra deg.
Boka gis ut på LIV Forlag og kan både bestilles direkte fra dem og i din lokale bokhandel.

Her er min omtale av Trekkfuglene. Linken fører til min bokblogg.

Her er min anmeldelse av "Trekkfuglene" (ekstern lenke)

Det er mye å like ved denne boka: den er spennende å lese, historien er god, handlingen drives framover uten mange dødpunkter og samspillet mellom hovedpersonene er godt skildret.

Samtidig er det litt å sette fingeren på: den actionfylte avslutningen og løsningen er litt for heseblesende; noe denne boka ikke er alene om, men derimot deler med en del andre norske kriminalromaner.

Dessuten er boka merket av noen skjønnhetsfeil som gjerne skulle vært ryddet opp i. Trykkfeil er én ting. Språklig henger jeg meg opp i at ingen har luket ut feil bruk av enkelte ord, for eksempel at det er forskjell mellom arm og erme, eller hviske og viske. Det mest påtakelige er imidlertid forvekslinger av navn, og særlig at en viktig person i boka "plutselig" flere ganger skifter fram og tilbake mellom to forskjellige etternavn.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Forklarelsens øyeblikk" av Bjørn Bakken
  • "Liten jente forsvunnet - kriminalroman" av Erling Greftegreff
  • "Når stillheten tar over" av Mikael Ressem
  • "Hva velger du?" av Svandis Hanna Gudmundsdottir
  • "Jentene som sprang" av Simon Häggström
  • "Blodørn" av Helge Thime-Iversen
  • "Døden til følge" av René Rønshof
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Siste time" av Stein Winther
  • "De udugelige - kriminalroman" av J.R. Henrixen