Tredje venstre

for en radikal individualisme

av (forfatter) og Bendik Wold (forfatter).

Oktober 2004 Heftet

Boka tar utgangspunkt i den globale demokratibevegelsen som har utfordret markedsliberalismen de siste fem årene. Forfatterne leverer et oppgjør med markedsliberalismens verdensbilde, og gjør rede for hva nyliberalismen er, hvor den kommer fra, og hvordan høyrebølgen kunne bli så sterk på 1990-tallet. Forfatterne spør seg også om hva den nye venstresidens ideologiske svar på høyresidens markedsindividualisme er. Har litteraturliste.

«Venstresiden må være individualistisk»
Det første av 10 bud til den nye venstresiden

Under slagordet «En annen verden er mulig» har en global demokratibevegelse de siste fem årene klart å utfordre markedsliberalismens overtak. Aktivismen er tilbake. Politikk er blitt viktig igjen. Det er utgangspunktet for denne boken. "Tredje venstre" angriper markedsliberalismens samfunn for å være for lite individualistisk. Det er venstresiden som må føre kampen for individenes frihet.

Forfatterne leverer et engasjerende og grundig oppgjør med markedsliberalismens verdensbilde. De gjør rede for hva nyliberalismen er, hvor den kom fra og hvordan høyrebølgen kunne bli så sterk på 1990-tallet. Og forfatterne går videre: Hva er den nye venstresidens ideologiske svar på høyresidens markedsindividualisme?

«Forfatterduoens bilde og kritikk av nyliberalismen er et mesterstykke ... Deres tekst er effektiv som redskap til å endre lesernes bevissthet» KLASSEKAMPEN

«En svært viktig bok for vår samtid» LE MONDE DIPLOMATIQUE

Bendik Wold (f. 1979) er litteraturredaktør i Morgenbladet. Magnus E. Marsdal (f. 1974) er journalist i Klassekampen. De har bakgrunn fra politisk arbeid i RV, SV og Attac. I dag er begge styremedlemmer i stiftelsen Manifest. "Tredje venstre" er deres første bok.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2004

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

Jeg skal flytte og ønsker ikke å flytte inn i nye bokhyller med gamle bøker jeg mest sannsynlig ikke kommer til å lese igjen. Derimot ønsker jeg å bytte bøkene i lista mot andre bøker som kan være av interesse. Ettersom jeg ønsker å bli kvitt bøkene er det ikke umulig at jeg bytter to mot en, for eksempel.

Om du ikke kan/vil bytte, men allikevel ønsker deg en bok på lista, selger jeg gjerne - foreslå en pris så kommer vi nok til enighet.

Alle bøkene i byttelista er pent brukte pocketversjoner. Bøkene med norske titler er norske versjoner; bøkene med engelske titler er engelske versjoner.

• "Tilbake til start? - en pamflett om norsk arbeiderbevegelse 1907-2007" av Harald Berntsen
  • "Økonomisk apartheid - nyliberalismens verdensorden" av Magnus E. Marsdal
  • "AFP på en-to-tre - argumenter og fakta om avtalefesta pensjon" av Magnus E. Marsdal
  • "Den spanske sensasjonen Podemos - og hvordan gjøre venstrepopulisme i krisens tid" av Lotta Elstad
  • "Deltakerne - en reise i demokratiets framtid" av Audun Lysbakken
  • "Einar Gerhardsen - en politisk biografi" av Finn Olstad
  • "Frp på 1-2-3 - harde fakta om Fremskrittspartiets politikk" av Magnus E. Marsdal
  • "Akademisk kapitalisme" av Knut Kjeldstadli
  • "Folk flest er skeive - queer teori og politikk" av Agnes Bolsø
  • "Mannen uten egenskaper - og andre problemer i norsk politikk" av Magnus E. Marsdal
  • "Oscar Torp - en politisk biografi" av Hans Olav Lahlum
  • "Blanke løgner, skitne sannheter - en kritikk av det nye verdensbildet" av Stian Bromark