Tredje venstre

for en radikal individualisme

av (forfatter) og Bendik Wold (forfatter).

Oktober 2004 Heftet

Boka tar utgangspunkt i den globale demokratibevegelsen som har utfordret markedsliberalismen de siste fem årene. Forfatterne leverer et oppgjør med markedsliberalismens verdensbilde, og gjør rede for hva nyliberalismen er, hvor den kommer fra, og hvordan høyrebølgen kunne bli så sterk på 1990-tallet. Forfatterne spør seg også om hva den nye venstresidens ideologiske svar på høyresidens markedsindividualisme er. Har litteraturliste.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2004

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

Jeg skal flytte og ønsker ikke å flytte inn i nye bokhyller med gamle bøker jeg mest sannsynlig ikke kommer til å lese igjen. Derimot ønsker jeg å bytte bøkene i lista mot andre bøker som kan være av interesse. Ettersom jeg ønsker å bli kvitt bøkene er det ikke umulig at jeg bytter to mot en, for eksempel.

Om du ikke kan/vil bytte, men allikevel ønsker deg en bok på lista, selger jeg gjerne - foreslå en pris så kommer vi nok til enighet.

Alle bøkene i byttelista er pent brukte pocketversjoner. Bøkene med norske titler er norske versjoner; bøkene med engelske titler er engelske versjoner.

• "Tilbake til start? - en pamflett om norsk arbeiderbevegelse 1907-2007" av Harald Berntsen
  • "Økonomisk apartheid - nyliberalismens verdensorden" av Magnus E. Marsdal
  • "Den spanske sensasjonen Podemos - og hvordan gjøre venstrepopulisme i krisens tid" av Lotta Elstad
  • "AFP på en-to-tre - argumenter og fakta om avtalefesta pensjon" av Magnus E. Marsdal
  • "Deltakerne - en reise i demokratiets framtid" av Audun Lysbakken
  • "Frp på 1-2-3 - harde fakta om Fremskrittspartiets politikk" av Magnus E. Marsdal
  • "Einar Gerhardsen - en politisk biografi" av Finn Olstad
  • "Akademisk kapitalisme" av Knut Kjeldstadli
  • "Etter i saumane - kultur og politikk i arbeiderklassens hundreår" av Kjartan Fløgstad
  • "Mannen uten egenskaper - og andre problemer i norsk politikk" av Magnus E. Marsdal
  • "Kristin Halvorsen - gjennomslag" av Lilla Sølhusvik
  • "Oscar Torp - en politisk biografi" av Hans Olav Lahlum