Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen

Oktober 2019 Innbundet

Bjørn Hansen, 77 år, en olding nærmest, bor alene i en ettroms leilighet på Grønland. Nyheter interesserer ham ikke lenger. I frykt for å gå glipp av dødens alvor, griper han til sine himmelske forestillinger og samtaler med dem som har gått foran ham.

En dag banker svigerdatteren på Bj. Hansens dør. Med seg har hun Bj. Hansens barnebarn Wiggo, som skal begynne å studere ved Universitetet i Oslo, og som hun har bestemt at skal bo på hybel hos sin farfar.

Dette er Solstads 19. roman, og den tredje romanen om Bjørn Hansen. Med det blir trilogien om kemneren fra Kongsberg stående som et av Solstads hovedverk.

Forlag Oktober

Eg kasta frå meg alt då boka kom. Endeleg nytt frå Dag Solstad. Dag Solstad og Bjørn Hansen er blitt 77 og døden kryp nærmare. Bjørn Hansen lever aleine i ein liten leilegheit. Han har ingen kontakt med familien. Heilt til barnebarnet dukkar opp. Bj. Hansen fører indre samtalar om gud, den moderne tid, himmel og helvete. Og i god Solstad ånd så kjem det stikk mot oss alle.
Meir i bloggen

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Artikler 2005-2014" av Dag Solstad
  • "Det andre namnet - roman" av Jon Fosse
  • "Nytten og gleden - fransk litteratur gjennom tusen år" av Kjerstin Aukrust
  • "Brev 2. Bd. 29 - 1867-1881" av Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij
  • "Det kunne vært verre - en Frank Bascombe-bok" av Richard Ford
  • "Dostojevskijs verdensanskuelse" av Nikolaj Aleksandrovitsj Berdjajev
  • "Mysteriet i trua - ein samtale mellom  Jon Fosse og Eskil Skjeldal" av Eskil Skjeldal
  • "Brev 1. Bd. 28 - 1834-1866" av Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij
  • "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem
  • "Henrik Falk - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Anstendighet og revolt - noen betraktninger omkring Dag Solstads forfatterskap" av Espen Hammer
  • "Arne Garborg - frå bleike myr til alveland" av Jan Inge Sørbø