Tre hester

av (forfatter) og Tor Fotland (oversetter).

Aschehoug 2007 Innbundet

En femti år gammel italiener vender tilbake til hjemlandet etter tjue år som emigrant i Argentina. Her lever han et tilbaketrukket liv som gartner. Kjæresten har han mistet i kampen mot det argentinske militærdiktaturet, men så forelsker han seg på ny, i den prostituerte Làila. En poetisk tekst om kjærlighet, om argentinsk diktatur, dagens Italia, om skjebne, og om å ta eksistensielle valg.

En italiener emigrerte til Argentina av kjærlighet. Nå er han tilbake i gamlelandet. Kjæresten hans har måttet bøte med livet for deres kamp mot militærdiktaturet. Selv har han overlevd og lært at et menneskeliv varer like lenge som tre hesters. Han er allerede ferdig med det første etter at han forlot Argentina.
Han arbeider som gartner og lever et tilbaketrukket liv inntil han møter Làila, som selger seg til menn og som han forelsker seg i. Det er da han skjønner at hans andre liv er i ferd med å ebbe ut, og at tiden for avskjeder er over.
Tre hester handler om diktaturet i Argentina, om Falklandskrigen og dagens Italia. Romanen reiser også spørsmålet om de eksistensielle valgene vi er tvunget til å gjøre i livet, å dra, å bli, å drepe eller å la leve, og våre forestillinger om skjebnen.

Erri de Luca er uten tvil en av dagens mest sentrale italienske forfattere. Han er født i Napoli i 1950 og bor i dag på landsbygda utenfor Roma. Hans roman Montdidio (2004) er tidligere utgitt på norsk.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203209314

EAN 9788203209314

Omtalt sted Italia

Jeg tar boken som ennå ligger oppslått, jeg faller inn i dens rytme, i åndedrettet til en annen som forteller. Om også jeg er blitt en annen, er det fordi bøker kan forandre mennesker mer enn år og reiser

Jeg leser brukte bøker, for sider som ofte er bladd om og er fettete etter mange fingre, hviler tyngre på øynene, fordi hvert eksemplar av en bok kan høre til i mange liv, og bøker skulle egentlig ligge fritt tilgjengelig på steder der folk ferdes, og slå følge med folk som kommer forbi og tar dem med seg for en tid, og de skulle dø som dem, nedbrutt av motgang, angrepet av sykdom, druknet under en bro sammen med selvmorderne, stappet inn i en ovn om vinteren, revet i filler av små barn som lager papirbåter av dem, kort sagt - de skulle dø av hva som helst, og hvor som helst, bare ikke av kjedsomhet og privat eiendomsrett, fordømt til et liv i en bokhylle.

Den gamle mannen forteller ham at krigen kan virke forlokkende i førstningen. Gjeld, tyverier, lån, kontrakter, krigen brenner alle dokumenter. For noen er det som et amnesti, for andre en sjanse til å ta hevn.
Så begynner husene å brenne, og barna der inne med dem, og alle blir tapere.

"Du vil ikke ha pengene mine, du vil ikke ha vinen jeg skylder deg. På den måten binder du meg, du løser meg ikke. Du sier nei til en mann, og gir ham ikke anledning til å betale tilbake det han skylder. Jeg må løse ut pantet. Det skal være vennskap mennesker imellom, og det skal være likhet."

• "Montedidio" av Erri De Luca
  • "Mister Sandman" av Barbara Gowdy