Tre foredrag til offentlig forargelse

Forlag1 2011 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boka inneholder tre taler av Øverland: Kristendommen - den tiende landeplage, Ja, vi selger dette landet og Gi oss Barrabas løs! Boka inneholder også Ole Hallesbys helvetestale, samt kapittelet Ytringsfrihet, tro, rett og retorikk av Hans-Ivar Kristiansen og Odd Nordhaug.

Forfatteren Arnulf Øverland er den siste i Norge er blitt tiltalt for brudd på blasfemiparagrafen. Det skjedde for 73 år siden etter at han hadde holdt foredraget "Kristendommen - den tiende landeplage" i Studentersamfunbet. Frikjennelsen i 1933 ble en sterk manifestasjon av at ytringsfriheten også gjelder påstander som av mange kan oppfattes som smakløse, støtende og provoserende. Slike ytringer må alltid være en del av ytringsfrihetens felt, noe som er fastslått gjentatt ganger i menneskerettighetsorganisasjonen i Strasbourg. Uten friheten til å bruke språket til smertegrensen, finnes det heller ikke grunnlag for frihet og demokrati. Derfor må også kristne tåle å bli berørt av kritikk og harselas, på samme måte som mange andre grupper. Øverland, Helge Krog og Sigurd Hoel utgjorde tredvetallets kulturradikale trio. Krogs motto var at en god skribent bør finne ut hva som skader ham mest, og så skrive det. Øverland kan synes å ha fulgt dette mottoet da denne boken ble utgitt første gang. Han var kompromissløs og ikke alltid like strategisk. Dette kan være uklokt, men er ingen straffbar handling. Boken er utstyrt med innledning av Hans-Ivar Kristiansen og Odd Nordhaug og et etterord skrevet av Arild Linneberg.

Forlag Forlag1

Omtalt person Arnulf Øverland

De ti års gamle barn lærer gudskjelov, at de ikke skal bedrive hor.

En vakker dag for omkring 6000 år siden skapte han (Gud) himmelen og jorden. Han kunne godt ha gjort det før; men det ville han ikke. Men for 6000 år siden ville han det.

Han skaper altså menneskene. Han sender djevelen på dem for å få dem til å "synde". Han er allvitende, så han vet på forhånd, at de vil falle for fristelsen; men han blir sint allikevel, og fra nu av straffer han alle mennesker med evig helvede. De lever seksti, sytti år, resten av evigheten skal de være i helvede.

Den fornuftstridige, den umoralske og uredelige "kristendomskunnskap", som påtvinges barna i en alder da de er meget suggestible og intellektuelt vergeløse, den bærer frukt.
Forbudet mot å tenke bærer frukt.

Barna blir "fattige i ånden", de blir feige, søvnige, lydige - de blir kristne!

• "En julefortelling" av Charles Dickens
  • "Villanden - skuespill i fem akter" av Henrik Ibsen