Trash

av (forfatter), Sverre Knudsen (oversetter), Nils Jørgen Kaalstad (oppleser) og Hedda Sandvig (oppleser).

Lydbokforlaget 2011 Lydfil

De tre vennene Raphael, Gardo og Rat bor og jobber på søppelplassen Behala. En dag finner de en veske med en nøkkel, id-kort og et brev. Plutselig dukker politiet opp og vil ha vesken, men guttene bestemmer seg for å beholde den og utforske innholdet selv.

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Genre Spenning

Selve historien er forsåvidt god, men fortellerstil og tungt språk dreper lese-gleden for min del.
Ble nesten en avbrutt...

Se for deg en verden av søppel. Alt du gjør er å vasse i andre folks dritt. For å tjene til livets opphold må du sortere søppelet, kanskje du en dag er så heldig at finner noe verdifullt.

Tre gutter på søppelplassen Behala finner en dag en sort dameveske blant søppelet. Veska inneholder en nøkkel, et kart og et ID-kort. Politiet er på jakt etter veska og er villige til å betale søppelsortererne store summer for å finne den sorte veska. Guttene Rat (Jun-Jun), Raphael og Gardo innser fort at finnerlønnen for veska bare er oppspinn og vil heller finne ut grunnen til at politiet leter etter veska og dens innhold. På letingen etter svaret på mysteriet finner de ut at ikke alt og alle er hva det eller de ser ut som, og jo mer de finner ut jo farligere situasjoner roter de seg inn i.

Andy Mulligan har skrevet en spennende og virkelighetsnær historie om urettferdighet som virkelig får deg til å tenke. Spenningen griper deg og gjør denne boka vanskelig å legge fra seg. Dette er en røff og spennende ungdomsthriller med enkelte voldsepisoder som ikke passer for sarte sjeler. Likevel er dette en viktig bok som kanskje vil åpne øynene til mange, dette er ikke en mørk bok, den har både humor og håp.

Mulligan har jobbet som lærer i India, Brasil og på Filippinene og har god kunnskap om barn som ikke har det så lett. Mulligan fikk ideen til boken ved å forestille seg hva som ville skje om noen av de triste skjebnene fikk en ny sjanse til å komme seg vekk fra elendigheten. ”Hva hvis…?”-faktoren er sterk i denne boka, som kan sees på som en moderne versjon av Oliver Twist. Forlaget har valgt å sammenligne boka som et møte mellom Slumdog Millionaire og Robin Hood.

Har ikke kommet særlig langt i den, men føler allerede at visst jeg begynner å lese den kommer jeg til å sluke den helt opp.

"Trash" bruker ikke lang tid på å komme i gang, gi oss upretensiøse karakterer vi bryr oss om og en historie som både snakker til hjertet og hodet. Klisjeene holdes i tøyler, karakterene gis rom til å puste og skurkene kraftige nok tenner til å ikke bare å bite de unge karakterene, men virkelig ta et realistisk tjafs som gjør en redd engstelig for deres overlevelse. Det er en bragd i en ungdomsbok

Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her

Lydboka er veldig godt innlest, med ulike stemmer til de ulike fortellerstemmene. Det løfter boka, letter språket og levendegjør historien.

• "Playback - fortellinger" av Liv Eirill Evensen
  • "Bikkjefaen" av Susanne Agerholm