Transitt

Oktober 2010 Innbundet

En ung kvinne flytter hjem til Oslo etter å ha bodd i Paris i lengre tid. I Frankrike har hun hatt et intenst kjærlighetsforhold til Simon, som er gift, som har et barn og som hun oppdager at venter ett til. Hun forsøker å slå seg til ro i Norge, glemme Simon, og ta opp igjen kontakten med moren og søsteren. Så en dag ringer Simon og sier han vil komme på besøk. Dette er forfatterens debutroman.

En ung kvinne flytter hjem til Oslo etter å ha bodd i Paris i lengre tid. I Frankrike har hun hatt et intenst kjærlighetsforhold til Simon, som er gift, som har et barn og som hun oppdager at venter ett til. Hun forsøker å slå seg til ro i Norge, glemme Simon, og ta opp igjen kontakten med mora og søstera. Så en dag ringer Simon og sier han vil komme på besøk.

Kjærlighetsforholdet til Simon er skrevet fram med både stor følsomhet og en overraskende letthet, men rommer også en voksende uro. "Transitt" er en roman om tilhørighet og rastløshet, om endring og overgang, om lengselen bort og lengselen hjem, og om å lete etter seg selv i den andre. Innholdets karakter av drift og avløsning, gir formen dens naturlige, til dels helt nydelige flyt.

Forlag Oktober

Omtalt sted Frankrike Oslo

• "Mannemenneske - menn om livet, sex og forhold" av Brit Aksnes
  • "Siste jul i Paris" av Hazel Gaynor
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Oss mot verden - en historie om å være fattig" av Kaisa Hansen-Suckow
  • "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen
  • "Hvordan ser lengsel ut" av Line Nyborg