Traktaten

varsleren

av (forfatter) og Helge Winther-Larsen (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 CD

En politimann finner spor i en ranssak som peker mot både norske og internasjonale oljeselskaper. En teknolog i Norsk Hydro oppdager at en utbyggingssak blir manipulert. Politimannen og teknologen møtes tilfeldig, og sakene de jobber med blir flettet tettere og tettere sammen. Dette er den første boka i en trilogi.

Første bok i en trilogi om kampen om makt og rikdom i oljeindustrien - skrevet av en forfatter som kjenner oljebransjen fra innsiden. En politimann blir interessert i en tilsynelatende enkel ranssak. Det er noen detaljer som ikke stemmer. Han begynner å grave, og finner tråder inn i norske og internasjonale oljeselskaper. En teknolog i Norsk Hydro oppdager at et stort utbyggingsprosjekt på norsk sokkel blir manipulert. Saken har politiske overtoner, og i skyggene opererer mektige aktører. Gjennom tilfeldigheter møtes politimannen og teknologen . Etter hvert nærmer de seg krefter som på ingen måte ønsker innsyn i det som foregår. Arve Meyer og Silje Petersvik blir brikker i et spill de ikke kontrollerer.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Genre Thrillere

Omtalt tid 2000-2009

Omtalt sted Oslo Stavanger

godt plott, men for mange detaljer knyttet til historien

Bokas første halvdel er veldig bra, med terningkast 6, men slutten blir for "forklarende" på formen "så skjedde det og deretter det..." og Hongset klarer ikke å få fram hvordan de involverte egentlig har det. Jeg blir ikke revet med og innlevelsen faller gradvis bort. Men et stort pluss for å lage en krim ut av hendelser på norsk sokkel!

Knalldeby om spillet på norsk sokkel. Og at dette skjer også i Norge er jeg ikke i tvil om. For en som har vaert rundt om i verden og sett hvordan oljeselskapene farer frem er dette meget realistisk. Oljeselskaper snakker helse, miljø og sikkerhet, men med en gang profitten trues kastes alle prinsipper overbord. En 6 på min terning

Hängde inte riktigt med i alla svängarna men boken har ett bra språk och är bra skriven.

En knallbra debu roman av Hogne Hogset. Godt gjort av en 70 åring! Et veldig godt plott, men synes at det ble litt for mange detaljer å forholde seg til.
Boka handler om en ingeniør som jobber i Hydro, som dør ved et uhell etter å ha blitt ranet og banket i et villastrøk i Oslo av mystiske menn. Men dette er bare begynnelsen.
Forfatter Hogne Hongset ruller opp det man kan kalle en rå maktkamp rundt gassen fra Ormen Lange-feltet. Dette er skrevet utifra stortingets vedtak som ble gjort i 2006 som omhandler utvinning i oljeindustrien. Han beskriver det hele som et "dirty" spill og om spørsmålet hvor gassen skal tas i land, Tjeldbergodden eller Nyhamna. I bakgrunnen lurer mektige lobbyister fra de internasjonale oljeselskapene.
Vi følger politimannen Arve Meyer som må orientere seg i en bransje han ikke kjenner. Han må kjempe mot uinteresserte politisjefer og mot bransjefolk som ikke ønsker at sannheten skal komme fram.
Han får etterhvert hjelp av en kvinne, ingeniøren Silje Petersvik, også hun ansatt i Norsk Hydro. Sammen begynner de en etterforskning de ikke helt vet hvor ender.

Boka er første del av en trilogi kalt «Traktaten». Og varsleren handler om konspirasjon i olje og gass næringen. Er oljebransjens metoder og maktbruk virkelig så ille?
«Varsleren» kan leses som en ren krimbok, men kan nok lett misforstås som en slags lærebok i gassproduksjon, synes nå iallefall jeg.
Men boka ga mersmak og jeg gleder meg til å ta fatt på de to neste i trilogien. Anbefales.

Han hadde i forbindelse med saken fått innblikk i et område som for ham var en ukjent verden, en verden med egne lover og spilleregler, og der viktige samfunnsinteresser så ut til å være underordnet enkeltpersoners og selskapers interesser. Og det på en måte som nærmet seg - han hadde vondt for å tenke på korrupsjon som dekkende begrep. Men hva skulle det kalles? Han hadde lest at den hjemvendte korrupsjonsjegeren Eva Joly hadde omtalt det norske samfunnet som kanskje noe naivt på det området.

I grenselandet mellom dokumentar og fiksjon.

• "Traktaten - hevneren" av Hogne Hongset
  • "Traktaten - skyggen" av Hogne Hongset