Tråden

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Schibsted 2012 Innbundet

Tråden er en roman fra Hellas. I 2007 får en en ung gresk mann som er oppvokst i London høre livshistorien til besteforeldrene for første gang. Historien gjør et uutslettelig inntrykk, og får konsekvenser for hans egen fremtid.

En by i opprør. Et folk i fare. En fortelling om håp, lojalitet og kjærlighet. Thessaloníki, 1917. Den natten Dimitri Komninos blir født, raseres den multikulturelle byen Thessaloníki av en katastrofal brann. Fem år senere må en liten jente, Katerina, flykte til Hellas, da hjemmet hennes i Lilleasia blir ødelagt av den tyrkiske hæren. I kaoset om bord på båten kommer hun bort fra moren sin. Fra den dagen flettes livene til Dimitri og Katerina sammen. Thessaloníki, 2007. En ung gresk mann, oppvokst i London, nå student i hjemlandet, får høre livshistorien til sine besteforeldre for første gang . en dramatisk historie om mennesker som er blitt drevet vekk fra sin elskede hjemby med makt og vold. Historien han blir fortalt gjør et uutslettelig inntrykk og får også store konsekvenser for hans egen fremtid.

Forlag Schibsted

Omtalt tid 1914-1918 2000-2009

Omtalt sted Hellas

Hislop klarer å pirre nysgjerrigheten uten at jeg akkurat blir trollbundet. Slutten virker noe amputert. Synes forfatteren går i den fellen, som man ofte kan se i litteratur som ikke befinner seg i den ypperste klasse, og det er å fremstille noen av karakterene på en svært unyansert måte. Grei nok bok når du vil underholdes og du lærer mye om Hellas fra 1917 og utover mot vår tid

Fengslende historie om å leve/bo i Hellas før under og etter verdenskrigene og frem til i dag. Jeg likte den

fantastisk bok. Tok tak i meg som leser tidlig og etterpå var det vanskelig og legge den fra seg. Går inn i katogori som en av mine favoritt bøker. Og ikke en æ glemme med det første. Anbefales!

Forfatteren er flink til å kombinere historiske hendelser med gripenden historier. Desverre er språket irriterende enkelt og personkarakteristikken unyansert.

Synes boken startet bra, men når hovedpersonen nådde voksen alder dabbet det litt av. Jeg synes absolutt ikke at dette er Hislop's beste, den blir litt for enkel og klisjéaktig i perioder. Men det er jevnt over god underholdning.

Just try to live the best life you can.

Den lille jenta var så søt som rosenbladsirup,

Wake up, my little one, and hear
The minor key of dawning day.
For you this music has been made
From someone's cry, from someone's soul.

De siste ti årene hadde Hellas opplevd minst et dusin statskupp og nesten dobbelt så mange regjeringer, og pendelen hadde fortsat å svinge mellom tilhengere og motstandere av monarkiet. Monarkiets være eller ikke være var et evig tema for stridigheter og debatt i Hellas. I 1920, da kong Alexander døde av et apebitt, vendte faren hans hjem fra eksil, bare for å bli kastet ut av landet igjen to år senere. Han ble erstattet av sin eldste sønn, Georg, som i sin tur måtte tre av mot slutten av det neste året. Kong Georg hadde levd i eksil i nesten tolv år da han kunne vende tilbake til tronen etter en manipulert folkeavstemning.

After a few introductory bars he started to sing. It was a growl, like a lion, deep and full of pain and anguish, matching with the lyrics, which spoke of death, disease and separation.

Lesesirkel 2012-2013

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Min favorittliste for 2015

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Romaner som har gjort inntrykk på meg. Bøkene jeg skulle ønske aldri sluttet.

• "De som er elsket" av Victoria Hislop
  • "August" av Victoria Hislop