Tortilla flat

Gyldendal 1993 Heftet

Danny og hans livsglade, lettbevegelige svirebrødre lever sitt glade og bekymringsløse liv i den lille byen Monterey, California. De er late, ikke så helt ærlige, og tar det ikke så nøye med sannheten; de er slu, men på samme tid naive og trofaste, de er kvinnekjære - og lykkelige. Gods og gull har de ikke, men en av dem arver en gammel falleferdig rønne og inviterer resten av gjengen til å bo der. Og de er utrolig oppfinnsomme når det gjelder å skaffe seg det daglige brød.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205194090

EAN 9788205194090

Serie Easy readers

Det er underleg korleis ei god forteljarstemme kan få ein til å finne sympati, ja endåtil kjenne godheit, for menneske ein helst ikkje ville ha hatt noko med å gjere i det verkelege livet. For det er virkelig ein ufyselig gjeng som blir skildra i denne boka. Fyll og hor, steling og slåsting er hovudingrediensane i livsførselen til desse karane som held til i bydelen Tortilla Flat i Monterey, California rundt 1920.

Det startar med at dagdrivaren og uteliggaren Danny arvar to hus, som snart blir til berre eitt, og godhjarta som han er så lar han først ein, så fleire, av vener og bekjente slå seg til i huset. I passeleg lange kapittel får lesaren kjennskap til korleis nye vener av Danny finn tilhald i huset, korleis dei set i verk diverse tiltak for å skaffe vin, damehistorier av ulikt slag, og gode og mindre gode gjerningar venene imellom, eller mot andre av innbyggarane i Tortilla Flat.

Steinbeck hinter i innleiinga til boka om at den er inspirert av legendene om kong Arthur og riddarane av det runde bordet. No er eg ikkje særleg kjend med desse legendene, men eg vil tru at eg, tilliks med dei fleste i den vestlege verda, medvite og umedvite har tatt til meg fragment av desse via folklore og populærkultur. Derfor er det ikkje utenkeleg at historiene om Danny og gjengen finn slik gjenklang hjå lesaren fordi dei alt ligg lagra i undermedvitet, om enn med ein annan type persongalleri.

Eg las denne boka under Lillevi sin felleslesing av Steinbeck haust/vinter 2013-14. Det var moro med diskusjonane omkring boka undervegs, dette la ein ekstra dimensjon til leseopplevinga.

Danny og svirebrødrene hans lever på siden av det etablerte samfunnet i en liten by i California. Kameratgjengen - Dagdrivergjengen - lyver og stjeler, og alt handler om å skaffe seg mer å drikke.

Så arver Danny en gammel rønne av et hus, og inviterer kameratene til å bo der. Tidvis er konfliktnivået høyt, og som regel utløses konfliktene av misunnelse og sjalusi over at noen av dem har noe de andre ikke har, og som vedkommende ikke er villig til å dele med de andre. Det være seg drikkevarer, kvinner, penger etc. Men dersom en av gutta har noe og er villig til å dele med seg, er samholdet og lojaliteten rørende. Selv om guttene er fattige og ikke eier nåla i veggen, er dette ikke til hinder for at de ofte er svært så lykkelige. Historiene er ofte lattervekkende, særlig når episoder om å skaffe mer å drikke skildres. Oppfinnsomheten er tidvis uten grenser, som da en støvsuger fravristes han som har dame, for å skaffe mer vin til alle. For hva skal vel kompisen med en elektrisk støvsuger når han ikke en gang har innlagt strøm i huset?

Dette er en herlig liten bok, som gikk rett hjem hos meg, selv om guttene ikke er mors beste barn. Christoffer Staib leste boka med varm innlevelse.

Har viet deler av sommeren til å gjenoppleve Steinbecks California. Handlingen er lagt til en tid lenge før "Clintern" ble ordfører i Carmel og bolerne pumpet jern på Long beach.

Tok også med meg "Cannery Row" og "Alle tiders torsdag" i farta. Det er mulig at mannen har idyllisert livet rundt Monterey Bay litt i overkant, men jeg hygget meg uansett. Interessant er også koblingen til Ed Ricketts som stod modell for "Doc" i romanene.

Det er en besynderlig ting å oppdage at buken på alle svarte og onde skapelser er hvite som sne. Og det er nedslående å finne hvordan de skjulte deler på englene er spedalske. Ære og fred over Pilon, for han hadde oppdaget hvordan man kan avsløre det gode som ligger skjult i det onde. Heller ikke var han blind for det onde i det gode, sånn som mange helgener er.

Enda ingen hadde nevnt det, så visste hver av de fire nå at de kom til å bo i Dannys hus alle sammen heretter.
Pilon sukket av glede. Borte var plagen med husleien, og borte var ansvaret med å skylde penger. Han var ikke lenger en leieboer, men en gjest. Innerst inne takket han for at det andre huset var brent.

De sto der og smilte til hverandre. Pilon la merke til at de bekymringer som følger med all eiendom, begynte å feste seg i Dannys ansikt. Aldri mer i dette liv ville det ansikt være fritt for plager. Aldri ville Danny knuse vinduer mer, nå han hadde sine egne vinduer å knuse. Pilon hadde sagt sant - han var blitt løftet over sine venner. Skuldrene hans hadde strammet seg for å stå imot livets forviklinger. Et eneste smertens rop unnslapp ham før han for bestandig forlot sin gamle, enkle tilværelse.

"Pilon," sa han trist. "Jeg skulle ønske det var du som eide dette her, og jeg kunne komme og bo hos deg."

To treliters kanner er en hel del vin, selv for to paisanos. Med hensyn til virkningen kan kannene graderes slik. Like nedenfor halsen på den første kannen betyr alvorlig og konsentrert samtale. To tommer lenger ned, triste og sødmefylte minner. Tre tommer til, tanker på gamle og vellykte elskovseventyr. En tomme til, tanker på gamle og bitre elskovsminner. Bunnen av den første kannen, alminnelig og uklar tristhet. Under halsen på den andre kannen, svart, usæl motløshet. To fingerbredder ned, en sang om død eller lengsel. En tomme til, hver annen sang som noen kan. Her stanser graderingen, for veiene deler seg og alt blir usikkert. Fra nå av kan hva som helst hende.

Litt kjærlighet er akkurat som litt vin. Men for mye er for mye, det gjør en mann syk.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Viktige og knallgode verk av John Steinbeck, i kronologisk rekkefølge.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.

Bøker jeg føler jeg burde lese

• "Vår misnøyes vinter" av John Steinbeck
  • "Til en ukjent gud" av John Steinbeck