Tordenskiold

sjøhelten som reddet Norge

Gyldendal Tiden 2000 Innbundet

Boken forteller historien om Peter Wessel Tordenskiold, som ble en berømt og beundret mann. Du møter ham som førstereisgutt på et skip med 447 slaver ombord, som spion i Sverige og som sjøkrigeren med navnet Tordenskiold. Har ordliste og litteraturliste.

Petter Wessel Tordenskiold ble, i løpet av sitt korte liv, den mest berømte og beundrede av alle nordmenn. Lenge etter hans død ble det fortalt fantastiske historier om bragdene hans. I denne boken møter du ham som førstereisgutt på et skip med 447 negerslaver ombord, som spion i Sverige og som den djerve sjøkrigeren med hedersnavnet Tordenskiold. I kruttrøyk og kanontorden ledet han mennene sine gjennom dristige og seierrike manøvrer; hard og hensynsløs, men alltid opplagt til en spøk. Serien presenterer menn og kvinner i norsk historie og kultur som har satt spor etter seg, og er beregnet på ungdom fra 12 år og oppover. Velegnet til tilleggslesning i skolen.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2000

Serie Biografien om

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt person Peter Wessel Tordenskiold

• "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Sigrid Undset - ogsaa en ung pige" av Anne B. Ragde
  • "Den døde i Barentsburg" av Monica Kristensen
  • "1814 - miraklenes år" av Karsten Alnæs
  • "Jakten på Olav den hellige" av Øystein Morten
  • "Operasjon Fritham" av Monica Kristensen
  • "Livet med Elizabeth og andre kongelige personer - historien om Tudor-dynastiet på den engelske tronen" av Richard Herrmann
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond
  • "Anger" av Arnaldur Indriðason
  • "Historien om Norge - Bd. 1" av Karsten Alnæs