Tord Illugesson

av (forfatter) og Torill Thorstad Hauger (illustratør).

Gyldendal 2004 Innbundet

Hvem er Tord, sønn til høvdingen i Illugedalen? En ting er sikkert. Han er ikke som andre. Han kan le så det gir gjenlyd i veggene, han liker god mat og drikke bedre enn å slåss, og aller best trives han når skaldene besøker høvdingsetet så han kan lytte til dikt og kvad. Men alltid må han være på vakt. Hans største fiende er Sigurd Drakedreper som bor på den andre siden av Styggfjella, og samtidig frykter han den gåtefulle Ravnejenta, som alle sier er en trolljente. Livet er fullt av farer, og først når han klarer å bestige den steile Blodveggen, vil han seire over alle vonde krefter.

Opplev vikingtiden gjennom den spennende fortellingen om Tord Illugesson Torill Thorstad Haugers populære serie fra vikingtiden har gledet og fascinert barn i 25 år, og er uunnværlig for alle som liker historiske romaner. Kombinasjonen av den spennende fortellingen og den detaljerte beskrivelsen av hvordan livet artet seg for våre forfedre, appellerer fortsatt like mye. Den femte boka handler mest om Tord, som er høvdingesønn i Illugedalen og Sigurd drakedreperens største fiende. Livet er fullt av farer, men Tord liker god mat og drikke bedre enn å slåss, og han elsker å lytte til skaldene. Han forstår at når han først klarer å bestige den steile Blodveggen, vil han seire over alle onde krefter. Det er dit han må. Det er dit han søker i sine aller sterkeste drømmer.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205327771

EAN 9788205327771

Serie 10:12 ønskereprise

Omtalt tid Vikingtiden

Dette er bøkene jeg likte best igjennom min barndom og tidlig i min ungdomsperiode :D Etter som jeg har en tre år eldre søster leste jeg ungdomsbøker ganske tidlig, og vil derfor plassere en del av bøkene under barndom selv om det egentlig er ungdomsbøker. Nostalgi!

• "Ulvebarna i Vikingdalen" av Torill Thorstad Hauger
  • "Sagaen om Håkon og Kristin" av Torill Thorstad Hauger