Tommy

Cappelen Damm 2012 E-bok

Tommy kommer hjem etter ti år i utlandet for å undersøke omstendighetene etter en venns død. Hva har skjedd med klassekameratene, og hvorfor har to av dem klart å rote seg opp i alvorlige forbrytelser?

ISBN13 9788202330408

EAN 9788202330408

Omtalt sted Oslo

Roy Jacobsens andre roman (1985), etter Hjertetrøbbel året før. Fint tidsbilde av det moderne Norge; nyrikdom, narkotika, byvekst og generasjonsmotsetninger i Oslo midt på 80-tallet. Det beste med boka er sekvensene hvor hovedpersonen Tommy treffer gamle kompiser og de spør seg hvorfor det ikke gikk bedre med dem - det er en røff og sår tone som jeg mener å huske igjen fra Seierherrene (1991).

Boka drives fram av en kriminalsak som Tommy prøver å finne ut av på egen hånd, og jeg ble bare passelig engasjert av den.

Ikke en rendyrket krim, men krimelementet inngår i en større fortelling – en stil som Jacobsen vender tilbake til i bøker som Det nye vannet og Fata morgana. Tommy kommer hjem fra utlandet til Oslo øst for å finne ut hvorfor en av barndomskompisene døde. Narkotika og byfornyelse. Passelig vellykket, et snev av Pelle og Proffen i språkføringen, men jeg fikk i det minste en klar 80-tallsfølelse av denne.

A

Jeg leser meg gjennom forfatterskapet! Påbegynt sommeren 2019.

• "Mystisk møte - en roman om krigen" av Tor Edvin Dahl
  • "Ærens pris" av Anker Rogstad