Tom Sawyer

Gyldendal Tiden 1978 Innbundet

Det meste av det som fortelles i denne boka, er enten opplevd av forfatteren selv, eller av hans skolekamerater. Det handler om to gutter, Tom Sawyer og Huckleberry Finn, og alt det de finner på som barn, på begynnelsen av 1800-tallet.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1978

ISBN13 9788205201576

EAN 9788205201576

Serie Bra bøker

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted USA

Man kan jo ikke unngå å bli glad i Tom og Huck. Finner på mange pøbelstreker, men har en uimotståelig sjarm og en uskyldighet som rører deg. Språket/oversettelsen er veldig bra, og får frem det enkle og fattige miljøet guttene bor i. Man kjenner igjen følelsen man som barn selv hadde om hvor stor, men samtidig liten verden er.

Når man skriver en roman om voksne, vet man nøyaktig når man skal slutte - det vil si ved bryllupet.

Han var fra Constantinople som lå tjue kilometer lenger unna, så han hadde reist mye og sett verden.

En kort stund hadde de et lite håp - ikke fordi de hadde noe å håpe på , men fordi det ligger i menneskets natur at man håper så lenge skuffelser og nederlag i livet ikke har fjernet alt som heter håp.

Men ungdommens hjerte er ubesluttsomt og klarer ikke holde en fast form over lengre tid.

Og så behagelig var denne forkjærligheten av sorgen at han ikke tålte noen jordisk oppmuntring, det var ingen irriterende glede som skulle få forstyrre den.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Jeg har lest en god del ungdomsbøker gjennom tiden, og tenkte jeg skulle samle noen av dem som falt godt i smak i en liste. Noen er nye, mens andre er gamle og samtlige er kjekke å lese!

Kommer sannsynligvis til å legge til bøker etterhvert (kommer ikke på alle som er bra på en gang), og kanskje skrive litt om hver enkelt bok:)

dette er de klasikerne jeg lese skal lese og har lest fra trine ( jeg er 12 år

Liste for å halde orden på bøkar eg vil anbefale barn å lese :) Spesielt tenker eg på lillesøstera mi på ti år. Også skal eg bli grunnskolelærar, gleder meg til å lese med borna på skulen!

Er du lei av å høre at du burde ha lest Ibsen og Hamsun? Her er bøker fra A til Å som absolutt er verdt å lese, selv om de ikke nødvendigvis er på skolepensumet. 29 bøker du bør lese før du dør. Lista er hentet fra side2.no og er fra 2007 :)

• "Huckleberry Finn" av Mark Twain
  • "Lille lord Fauntleroy" av Frances Burnett