Tolv italienske byer

sør for Alpene, nord for Po

av (forfatter) og Thor Furulund (illustratør).

Aschehoug 2008 Heftet

Forfatteren tar oss med til Lombardia og Veneto, viser frem noe av rikdommen i områdenes kultur. Han besøker tolv byer: Chiavenna, Como, Monza, Milano, Pavia, Cremona, Bergamo, Brescia, Verona, Vicenza, Mantova og Padova. Forfatteren skildrer byene, landskapet og folkelivet. Forfatterens Italia-reise fortsetter i Veien til Toscana.

En ny, revidert utgave av Sør for Alpene, nord for Po. I denne boken om tolv italienske byer i Lombardia og Veneto - Chiavenna, Como, Monza, Milano, Pavia, Cremona, Bergamo, Brescia, Verona, Vecenza, Mantova og Padova - fråtser Trond Berg Eriksen i italiensk kulturhistorie. Dette er kulturguiden for alle Italia-elskere.
Den nye utgaven har fått et lettere og mer håndterlig format samt faktabokser over hva man bør få med seg i hver by. Boken har også kart over byene.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203235900

EAN 9788203235900

Omtalt sted Italia

Tildelt litteraturpris Arthur Holmeslands pris for sakprosa 1997

Flott produsert, men i grunnen en upraktisk reisefører til byer i Nord-Italia. Til det er boka for stor og tung, men den kan være en inspirasjon før man legger ut på reisen eller like gjerne når man er vel hjemme igjen og ønsker å vite mer om det man har sett. Dessuten fant jeg en del gode tips om hva kan som engasjere barn og hvordan en selv kan få mest glede av et kort besøk til for eksempel Venezia.

• "Provence og Côte d'Azur" av Roger Williams
  • "Farlig påvirkning - en ny sak for commissario Brunetti" av Donna Leon
  • "Firdaws - en kvinne på nullpunktet" av Nawal El Saadawi
  • "Fortellinger fra Odessa" av Isaak Babel
  • "Forblindelsen" av Elias Canetti
  • "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands