Tjuvgods og andre noveller

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (gjendikter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne samlingen inneholder ti noveller. Flere av dem er kompliserte, og har mangetydige handlinger som kan tolkes på forskjellige måter. De fleste novellene handler om livet i Sør-Afrikarepublikken etter at apartheidsystemet falt. Personene vi møter handler sjelden moralsk riktig, og viser seg korrupte når det gagner dem selv.

En ny sterk novellesamling fra nobelprisvinner Gordimer Med sedvanlig eleganse følger Nadine Gordimer noen utvalgte mennesker. Hun er mest interessert i deres indre liv i situasjoner der de blir utsatt for uforutsette hendelser. I tittelnovellen skjer det et jordskjelv som bringer for dagen menneskenes grådighet og dårskap, og deres besettelse av jordisk gods. I flere av de andre novellene er tjuvgodset ikke av det materielle slaget. Det kan være en elsker, som i "Diamantgruven" -- der en soldat i en nødssituasjon utnytter en ung kvinne, for så å forsvinne ut av livet hennes. Tjuveriet kan være av en helt annen sort, som i "Generasjonsskillet" der en hel familie påføres et stort tap på grunn av farens utroskap. Og til slutt, i "Karma", den siste, sammensatte historien, setter Gordimer ingen grenser for seg selv som forteller: Fem ganger kommer en død forteller tilbake til det jordiske og forkler seg i ulike aldre og kjønn, idet han blander seg i ting som ikke er opp- og avgjort og stiller spørsmål ved selve eksistensen. Gordimer avslører oss i disse sterke fortellingene, og hun utfordrer det vi er sikrest på. Samtidig betar hun leseren med sin utsøkte uttrykksform.OM BOKA"Gordimers nøyaktige nedtegnelser omkring menneskelige svakheter og selvbedrag er like detaljerte som tidligere. Dypt engasjerende." The Boston GlobeOM FORFATTERENNadine Gordimer har skrevet 13 romaner, i tillegg til flere novellesamlinger og essay. De to siste av hennes bøker som ble oversatt til norsk, er Et funn(2004) og Et eget liv (2006). Hun ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1991.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205329874

EAN 9788205329874

Jeg er ikke her, i denne byen. Denne byen har aldri sett ansiktet mitt, bare ryggen på en mann som løp opp trappa til ei sidegate like ved undergrunnsstasjonen. Jeg vet det sies at du vender tilbake til åstedet for det du gjorde. Jeg går aldri i nærheten, jeg går aldri forbi den undergrunnsstasjonen. Jeg har aldri vært tilbake til den trappa. Da hun skrek etter meg idet jeg forsvant, forsvant jeg for godt.

Men da hun skulle begynne på ordentlig skole, den offentlige skolen, måtte vi bestemme oss, Abraham og jeg. Å være hvit under apartheid – det betydde alt. Alt! Alt fra å kunne sitte på en benk når du venter på bussen, til å få seg jobb i bank, leie en leilighet, eie et hus, lære seg et yrke, få utdanning – alt dette var mulig, så enkelt som bare det, hvis du var hvit, og alt dette var umulig hvis du hadde en annen hudfarge.

Mitt eget lesemål for 2020 var å lese ei bok i måneden skrevet av en kvinnelig forfatter som har vunnet nobelprisen i litteratur. Bøkene er lagt inn kronologisk etter når de ble lest, mao. er den første boka lest i januar og den siste i desember.

• "En ungdomsvenninne - noveller" av Alice Munro
  • "All kjærlighets begynnelse - roman" av Judith Hermann