Tjuefem krigsdikt 1917-1918

av (forfatter) og Arne Ruste (oversetter).

Tiden 2014 Innbundet

I anledning hundreårsmarkeringen av første verdenskrigs utbrudd utgir Tiden den engelske soldaten og forfatteren Wilfred Owens sjokkerende og realistiske dikt fra skyttergravene.

Owen tjenestegjorde i Artist's Rifles, et kompani av kunstnere som vervet seg frivillig. Diktene om grusomhetene ved skyttergravene sto i skarp kontrast til det allmenne inntrykket av krig i samtiden og til de patriotiske diktene til tidligere poeter.

Arne Ruste har valgt ut og gjendiktet tjuefem av Owens mest kjente dikt for denne samlingen, med få unntak, for første gang på norsk. Janne Stigen Drangsholt har skrevet et etterord.

Wilfred Owen (1893-1918) blir av mange regnet som den viktigste poeten fra første verdenskrig. Han døde i kamp bare én uke før krigen endte, 25 år gammel.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1914-1918

Opp gjennom menneskets historie har krig blitt glofisert som noe vakkert og noe som alle menn bør gjøre for sitt land og retten for å kalle seg selv en ekte mann. En slik holdning om krig var dominerende frem til krigen som ble kjent som "the great war", som skulle gjøre slutt på alle kriger, blusset opp 28. juli 1914 som et resultat av skuddene i Sarajevo en måned tidligere. Den krigen ble siden kjent som første verdenskrig og varte i over 4 år selv om den krigen skulle vært "ferdig" julen 1914.

Wilfred Owen var en av de som deltok i denne krigen fra 1916 til sin død 4. november 1918 25 år gammel, en uke før første verdenskrig offisielt ble slutt 11. november. I den perioden skrev han blant annet disse 25 krigsdiktene som denne samlingen består av og som er blant de mest kjente tekstene som beskriver hva krig egentlig er for noe og for dem som er krigerne i krigen. Etter å ha lest disse diktene, forstår man godt at krig ikke er noe vakkert eventyr. Det er i hvert fall ingen Dulce et decorum est pro patria mori (Det er søt og ærefullt å dø for sitt land).

• "Mimesis - virkelighetsfremstillingen i Vestens litteratur" av Erich Auerbach
  • "Kong Lear" av William Shakespeare