Titanic

31 norske skjebner

Genesis 1998 Innbundet

Et fireårig forskningsprosjekt ligger til grunn for denne boken. Forfatteren har som formål å dokumentere de norske passasjerene ombord på "Titanic". Med biografier over de enkelte med familie, liste over fartøyer nevnt i boken, ordforklaringer, kart, litteraturliste og stikkordregister.

2200 passasjerer, blant dem 31 norske, var om bord da Titanic la ut på sin jomfruferd over Atlanteren. 14. april 1912 skjedde det umulige: Titanic støtte på et isfjell og sank etter få timer. 1500 mennesker omkom. Per Kristian Sebak har samlet opplysninger om hva som skjedde med de norske passasjerene, deres bakgrunn i hjemlandet og deres drømmer om livet på den andre siden av Atlanterhavet. Han følger dem minutt for minutt gjennom den skjebnesvangre natten, og skildrer situasjonen i etterkant for de overlevende og etterlatte. Boken er rikelig illustrert. Dette er Per Kristian Sebaks (f.1978) første bok.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 1998

I april skulle [Daniel og Bertil Grønnestad] reise tilbake med Titanic. Men Bertil drømte en natt at skipet ville synke, og ble skremt fra å reise. Moren prøvde å overtale også Daniel til å vente, men ingen ting kunne få ham til å gå glipp av en jomfrutur med et så stort og praktfullt skip.

"Titanic" tilbunds.
Ca 1700 mennesker omkommet.
En rædselskatastrofe næsten uden historisk sidestykke.
675 kvinder og børn reddet.
Astor, William Stead og en mængde millionærer omkommet.

Specialtelegramer til "Aftenposten".

• "Den store spøkelsesboka" av Tom Egeland
  • "Den store juleboka" av Anne Kristin Lande
  • "Farvel Norge - utvandringen til Amerika 1825-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Titanic - skipet som ikke kunne synke" av Walter Lord
  • "Barndom - 60-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Kvinnelige tidsvitner - fortellinger fra Holocaust" av Jakob Lothe
  • "Barndom - 90-tallet" av Frøy Lode Wiig
  • "Gåten Belle Gunness - seriemordersken fra Selbu" av Sylvia Elizabeth Shepherd
  • "Angitt av mamma" av Oddvar Schjølberg
  • "Vikingene og orakelet" av Malin Falch
  • "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark
  • "Savnet i Baneheia - drapene som rystet Norge" av Hilde Moi