Ting vi mistet i brannen

av (forfatter) og Kristina Solum (oversetter).

Gyldendal 2017 E-bok

Tolv noveller fra en av Argentinas dristigste unge stemmer

Kvinner som setter fyr på seg selv i protest mot vold i hjemmet, tenåringer under press, venner inntil døden, gatebarn, svart magi og en kvinne besatt av en hodeskalle. Alt dette møter vi i Mariana Enriquez' noveller, som med en sugende kraft drar leseren inn i overraskende hendelsesforløp og uhåndgripelige stemningsleier.
Enriquez er født i Buenos Aires i 1973 og regnes som en av Argentinas aller beste, og dristigste, forfattere i sin generasjon. Boka har vekket stor oppmerksomhet i Argentina, og er under utgivelse av prestisjefylte forlag i over 20 land.

ISBN13 9788205493582

EAN 9788205493582

Omtalt sted Argentina

Makabert. Absolutt ikke innenfor hva jeg vanligvis liker, men det var noe med språket, drivet i historiene, det å få lov til å være tilstede i Argentina og få en smakebit av kulturen deres. Så makabert at jeg ikke ville ha orket å se dette filmatisert. Men likevel bra.

Noveller som gir alt annet enn en glansbildeframstilling av Argentina. I de fleste novellene møter vi foruroligende sitauasjoner preget av avstumpethet, fattigdom og (sosial) ulikhet. Hovedpersonene er ikke udelt sympatiske, og stemningen er mørk.

Leseverdig, men ikke eminent!

Skremmende. Overraskende. Utrolig godt skrevet. Spooky. Creepy. Herlige og rare noveller som jeg får lyst til å lese igjen og igjen.

Etter første novelle skjønner jeg at novellesamlingen "Ting vi mistet i brannen" av Mariana Enriques er brutale fortellinger fra hverdagen til mange mennesker i Argentina og Latin Amerika. Her møter vi alle slags mennesker, de som klarer seg, gatebarna, horer og narkomane. I Argentina er Mariana Enriques en viktig samtidsforfatter, en forfatter det er verdt å legge merke til.

Boken består av tolv noveller med handlingen lagt til Buenos Aires, gjerne sentrert omkring noe vilt, voldsomt, uforklarlig og med åpen slutt.

Stavanger Aftenblad omtaler novellene som gotiske grøss, men nevner også mørk magisk realisme i tradisjonen fra Jorge Luis Borges og Julio Cortázar. Et sitat fra Aftenbladet:
"Målet er åpenbart både å sjokkere leseren gjennom avdekkingen av individuelle vanskjebner styrt av irrasjonelle impulser eller hallusinasjoner og å sette handlingen inn i en historisk, politisk, sosial ramme. Sentralt står skyggen fra et diktatur som skapte korrupte, voldelige politifolk og soldater, som aksepterte klasseskillene, ignorerte kvinneundertrykkingen og lot fattigdom, narkokultur, kriminalitet, ekstrem brutalitet og barnemishandling bre seg" (25.06.17)

Lytt ti Norsk Litteraturfestival sin podcast hvor forfatteren leser fra boka

Novellesamling som leses i En slags bokklubb i februar.

Det handler om vold i hjemmet, gatebarn, pressede tenåringer, kvinner som setter fyr på seg selv, venner til døden, svart magi, og en kvinne som er besatt av en hodeskalle.

Veldig godt skrevet, selv om jeg aner noen oversettingsfeil. Det er mørkt, urovekkende, og fascinerende.

Popsugar

En eller flere bøker hver måned fra ulike land rundt i verden. Påbegynt plan:
(Vil bli revidert)

Juli: Nigeria og Angola og Japan
August: England og Japan
September: Russland
Oktober: England
November: Osceania (New Zealand)
Desember: Russland

skriv bildebeskrivelse herHer er listen for 2020

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg

Leselista for 2020 ser sånn ut:

📗 Januar: Agnes Ravatn: Dei sju dørene
📗 Februar: Mariana Enriquez: Ting vi mistet i brannen
📗 Mars: Ocean Vuong: På jorda er vi glimtvis vakre
📗 April: Marit Eikemo: Hardanger
📗 Mai: Valeria Luiselli: Arkiv over bortkomne barn
📗 Juni: Nina Lykke: Full spredning
📗 Juli: Allmenn teori om glemsel av José Eduardo Agualusa)
📗 August: Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite)
📗 September: Powwow av Tommy Orange
📗 Oktober: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof
📗 November: Girl, Woman, Other av Bernardine Evaristo
📗 Desember: vi får se!

I tillegg har vi avtalt å lese første del av "Anna Karenina" av Leo Tolstoi (den har jeg utsatt).

Reading Challenge 2020

• "Skjellmannen" av Aslı Erdoğan