Ting om Ibsen

tingene, livet og dramatikken

av (redaktør) og Anne Lise Reinsfelt (illustratør).

Andrimne 2006 Innbundet

Bokens bidragsytere har tatt utgangspunkt i gjenstander fra Ibsens liv. Gjenstandene er blant annet valgt ut med hensyn til hvordan de kan relateres til symbolikk i Ibsens diktning. Noen av gjenstandene har nær tilknytning til hans privatliv og hjem, mens andre i større grad er forbundet med Ibsen som teatermenneske og dramatiker. Essaysamlingen er delt inn tematisk i kapitlene Hverdag og arbeid, Mat og måltider, Teatret, Såpe og kjærlighet, Reiser og ritualer, og Hjem og innredning. Med bidrag fra bl.a Thomas Hylland Eriksen, Henry Notaker, Finn Skårderud, Marit Ingeborg Lange m.fl. Har litteraturliste.

Boka Ting om Ibsen - tingene, livet og dramatikken, viser nye sider av den verdenskjente dramatikeren - og nordmannen - Henrik Ibsen. Ibsens bevisste forhold til sine omgivelser har vært utgangspunktet for å la tingene etter ham få spille hovedrollen i nærmere 30 essays. Disse spenner fra så ulike ting som hans badekar, ordener, røykesaker, flosshatt, reiseeffekter, barbersaker og malerier. I tillegg belyses temaer som spisevaner, teaterplakater og Ibsens eget gravmonument. Fra en ynkelig start i rennesteinen, karret Ibsen seg frem til å bli èn av verdens mest berømte og spilte dramatikere, men veien dit var belagt med struktur, regler - og ting. Ibsen krevde ekstrem orden i tilværelsen, hvor selv dem minste bagatell kunne "ødelegge" dagen. Og ved sin side stod alltid en hengiven og støttende Suzannah. Tingene utfordrer, de skaper fascinasjon, ja kanskje også aggresjon. Samtidig får de oss til å stille spørsmål, noen ganger overraskende. I sin samtid ble Ibsen oppfattet som "den gådefulde" - det var lite omverdenen visste om hans liv og person. Denne essaysamlingen skaper noen nye dører inn i livet og dramatikken.

Forlag Andrimne

Utgivelsesår 2006

Omtalt person Henrik Ibsen

Her er dei bøkene i samlinga mi som handlar om Henrik Ibsens liv og forfattarskap