Tilsynekomst

Aschehoug 2007 Innbundet

Karsten har mista kona si Maria. Ho var målarkunstnar, og besett av å måle i raudt og svart. Karsten kunne ikkje møte Maria gjennom målarkunsten. Når ho måla blei ho, på ein eller annan måte, borte for han. Karsten prøver no å finne kona si igjen. Kanskje vil han finne ho gjennom skrifta, eller er det i forteljarkunsten hennar lagnad vil vise seg. Karsten sett seg ned for å skrive, men maktar ikkje å sette eit einaste ord på papiret. Første då han treffer på nokre lydhøre karar på puben, får han sjansen til å prøve seg på Maria si forteljing. Romanen handlar om eit ekteskap, og om å fortelje ei historie.

Tilsynekomst er en litterært sterk og poetisk romandebut, og boken kan få leseren til å tenke på navn som Jon Fosse, Carl Frode Tiller og Thure Erik Lund. Bokens hovedperson er Karsten, og vi møter ham i tiden etter at han har mistet sin elskede kone Maria. Hun er borte, sannsynligvis etter å ha tatt sitt eget liv. Alt leseren får innsikt i, foregår i Karstens hode, selv om synsvinkelen skifter når vi får høre Maria gi sin egen versjon av ekteskapet. Men i virkeligheten er det ikke Maria som fører ordet, men Karsten som forsøker å finne Marias historie.
Dette er en annerledes ekteskapsroman som også utmerker seg ved å vise en eksperimentell og bevisst bruk av litterære virkemidler. For Karsten undersøker nettopp hva det vil si å fortelle en historie.
Bjarte Samuelsen er født i 1978 i Bergen. Han har vært student på Aschehougs forfatterskole og har master i nordisk litteraturvitenskap.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192029