Tilbakeblikk

norske landskap i endring

av (forfatter), Wenche Dramstad (forfatter), Ragnhild Hoel (forfatter), Oskar Puschmann (illustratør), Linda Stewart (gjendikter), Norsk institutt for skog og landskap (utgiver), Riksantikvaren (utgiver), Norsk folkemuseum (forfatter) og Statens landbruksforvaltning (utgiver).

Tun 2006 Innbundet

Boken presenterer bilder fra norske landskap og viser endringer som har skjedd over tid. Med utgangspunkt i eldre fotografier har bokens fotograf fotografert det samme motivet slik det fremtrer i dag. Bokens kapitler omhandler blant annet forandringer i jordbrukslandskap, ferdsel og kommunikasjon, by- og tettstedsvekst og reiseliv og rekreasjon. Har litteraturliste, geografisk bildeliste og stikkordsregister.

Oskar Puschmann, Wenche Dramstad og Ragnhild Hoel "Tilbakeblikk - norske landskap i endring" er en praktbok som henvender seg til alle med interesse for det norske kulturlandskapet. Landskapsgeografen og fotografen Oskar Puschmann har oppsøkt nøyaktig de samme stedene som Axel Lindahl, Anders B. Wilse og Knut Aune/Kolbjørn Dekkerhus har fotografert fra. Boka dokumenterer landskapsendringer fra førindustriell tid og fram til i dag med bilder fra: Håndredskapenes tid av Axel Theodor Lindahl fra perioden 1883-1890. Hesteredskapenes tid av Anders Beer Wilse fra perioden 1905-1930. Traktorens tid fra Aune Forlag AS fra perioden 1955-1970. Kulturlandskapets tid av Oscar Puschmann fra perioden 1990-2005. Wenche Dramstad og Ragnhild Hoel har vært med på å skrive om årsakene til endringene i kulturlandskapet, i kapitlene: Tid og landskap, Jordbrukslandskapets hamskifter, Ferdsel og kommunikasjon, By- og tettstedsutvikling, Reiseliv og rekreasjon, Landskapsverdier - natur og kulturarv. Sammendrag på engelsk.

Parallell tittel Norwegian landscapes in retrospect

Forlag Tun

Utgivelsesår 2006