Tilbake til start?

en pamflett om norsk arbeiderbevegelse 1907-2007

Aschehoug 2007 Heftet

I dag, 100 år etter at Norsk Arbeidsgiverforening gikk med på en landsomfattende avtale med de organiserte arbeiderne, ønsker NHO i praksis at fagorganisasjonen skal vekk. I denne boken ser forfatteren på hva som har skjedd i mellomtida.

I 1907 gikk Norsk Arbeidsgiverforening for første gang med på en landsomfattende kollektivavtale med de organiserte arbeiderne. I dag, 100 år etter, har NHO satt seg som realistisk strategisk mål å erstatte alle slike landsomfattende avtaler med mer og mer individualisert fastsetting av lønns- og arbeidsvilkår. Det vil i praksis si vekk med fagorganisasjonen.
Hva har skjedd i mellomtiden?
I denne pamfletten forsøker historikeren og biografen Harald Berntsen å gi et svar under mottoet: «Den som glømmer fortida si, er dømt til å gjenoppleve den.»
Harald Berntsen er en av våre mest profilerte samtidshistorikere og biografiforfattere med arbeiderbevegelsens historie som spesiale og mange viktige bøker bak seg. I 2007 har han også kommet med den kritikerroste biografien om Per Borten, Staurberaren.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203193071