Tilbake til Europa

Cappelen 1991 Innbundet

Det røde sovjetimperiet går inn i historien som et av de mest kortlivede i verdenshistorien. Før betød USSR Unionen av de sosialistiske sovjetrepublikker. Nå blir det et nytt USSR - en union av suverene sovjetrepublikekr. I denne boken skildres illusjonene som brast, først i Baltikum, så i Kaukasus når det gjaldt fredsprisvinner Gorbatsjovs mål: Fred innenlands! Ut av et politisk jordskjelv trer Russland frem igjen alene som en stormakt, men den røde hammeren er kastet. Den lange marsjen tilbake til et europeisk idefellesskap for Russland er startet.

Forlag Cappelen

• "Europa - en reise gjennom det 20. århundret" av Geert Mak
  • "Historien om Norge - Bd. 3" av Karsten Alnæs
  • "Ukjent soldat" av Väinö Linna
  • "Historien om Norge - Bd. 4" av Karsten Alnæs
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Historien om Norge - Bd. 2" av Karsten Alnæs
  • "Historien om Norge - Bd. 1" av Karsten Alnæs