Til paradis

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2022 E-bok

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788205562110

EAN 9788205562110

Genre Dystopier Kontrafaktisk litteratur

Omtalt tid 1990-1999 2090-2099 1850-1899

Omtalt sted New York

En tankevekkende roman om en heller mørk fremtid skal vi tro på forfatterens spådommer. Dette er en roman som er delt inn i flere sekvenser og vi får ta del i et alternativt USA på slutten av 18 00-tallet hvor ekteskap mellom likekjønnede er akseptert og grunnlovsfestet. Deretter går turen til 1993 hvor aids-epidemien herjer for å avslutte med en dystopisk sekvens hvor man i 2093 opplever at verdens undergang er nær.
Utrolig velskrevet om enn noe langdryg til tider.

Les gjerne hele omtalen min her.

Anbefaler denne tiltross for at den er dyster, så er den både interessant og mye å reflektere over, så er den utrolig godt skrevet.

Tankevekkende og original bok! Hva er frihet? Hva gir ekte lykke? Forfatteren setter hovedpersonene inn i settinger og omstendigheter som gjør at man blir tvunget til å tenke over kjønnsroller og kjønnsstereotypier. Øyenåpnende å lese om en mann som er i en situasjon som ville vært klisjeaktig om det var en kvinne, men som føles merkelig når det gjelder en mann. Boka har tre deler, tre historier til tre ulike tider, men felles er navnene på personene og også deres søken etter lykke, frihet, og veien «til paradis».

It's like that, sometimes, you know; you wait and wait and wait - because you're frightened, becasue you've always waited - and then, one day, the wait is over. In that moment, you forget what it was to wait, This state that you'd lived in for sometimes years is gone, and so is your memory of it. All you have at the end is loss.

• "Verden og alt den rommer" av Aleksandar Hemon
  • "Levende og døde - en roman om en forbrytelse" av Christoffer Carlsson